Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. april 2003.
Når Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) snart går i gang med at indgå rammeaftaler for indkøb af pc'er til det offentlige, vil elforbruget spille en væsentlig rolle. Leverandørerne opfordres til at mærke produkterne.
Strømforbrug
Hvis alle offentlige institutioner skiftede til computere, der lever op til kravene i mærkningsordningen Energipilen, ville det give en årlig energibesparelse, der svarer til husstandsforbruget i en by som Middelfart - op mod 38 millioner kWh, eller omtrent 50 millioner kroner.
Den slags tal er man ikke blind for i Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI), som i løbet af sommeren skal genforhandle alle it- og teleaftaler med sine leverandører, herunder pc-indkøb, til en samlet pris af cirka to milliarder kroner.
- Elforbruget bliver helt sikkert vigtigt. Det vi satser på, er at gøre det nemt for vores kunder, som er rigtige it-freaks, at finde de miljørigtige produkter, siger Rikke Dreyer, miljøkonsulent i SKI.
Offentlige forpligtet
- Vi vægter elforbruget sammen med prisen og andre faktorer. Og vi vil gerne have leverandørerne til at mærke produkterne, for vi tror det bliver et konkurrenceparameter, siger Rikke Dreyer. Hun har været på besøg hos leverandørerne af it-udstyr for at slå til lyd for, at man tilmelder sine energirigtige produkter til Energipilen. Samtidig sætter SKI snart gang i en stor kontorkampagne, der skal gøre medlemmerne opmærksomme på energiforbruget.
Mange store offentlige indkøbere har tilmeldt sig Elsparefondens A-klub, hvor medlemmerne forpligter sig til at indkøbe produkter med lavt energiforbrug, herunder it-udstyr.
Vil konkurrere på miljø
Fujitsu Siemens kan med visse produkter opfylde kravene både fra Energipilen og det nordiske miljømærke Svanen, og administrerende direktør Michael Plougmann er overbevist om, at markedsandelen hos det offentlige vil vokse på grund af miljøpolitikken.
- Vi kommer til at slå helt vildt på tromme for det her, og der er ikke nogen som helst fornuftig grund til, at en offentlig indkøber ikke skulle vælge miljømærkede produkter. For ud over, at det giver mening på miljøområdet, er der altså også særdeles god økonomi i energirigtig it, siger han. Hos HP frygter salgsdirektør Anders Herløv dog ikke at tabe markedsandele hos de offentlige kunder.
- Vores produkter lever fuldt op til kravene, men vi har bare ikke været så aggressive med markedsføringen, siger han. HP's politik er dog, at man ikke vil smykke sig med lokale mærker som Energipilen og Svanemærket, men hellere med internationalt kendte mærker. Han forventer ikke, at miljøkravene i sig selv vil ændre væsentligt på, hvad man vil satse på at sælge. Men andre producenter vil godt gå aggressivt til værks. Hos Amitech er meldingen, at produkterne kan tilpasses kundens behov, også på miljøområdet.
- Det er klart, at vi gerne vil have SKI som kunde. Hvis det kræver udvikling af nye produkter, så er vi også klar til det, siger salgs- og marketingdirektør Jan Brandsberg Nielsen.
Private tænker ikke på el
Mens der er nedskrevne politikker blandt de offentlige virksomheder om at fokusere på energiforbrug i indkøbene, tyder en rundringning til nogle af Danmarks største private arbejdsgivere på, at der ikke er fastlagte politikker for elforbrug, når man køber ny it. Det kommer ikke bag på Andreas Egense Jørgensen fra Institut for Miljøvurdering.
- It-afdelingerne har jo et budget til it-indkøb, men det hænger som oftest ikke sammen med budgettet til energiforbrug, siger han.
Læs også side 4
Boks:
Energipilen
Mærkningsordningen Energipilen er den danske afdeling af en frivillig international ordning under samarbejdet Group Of Energy Efficient Appliances (GEEA). Under ordningen registreres de produkter, der bruger mindst strøm i stand-by tilstand.
Læs mere på www.energipilen.dk.
Boks:
Vi har talt med
¥ Ole Hansen, lektor i halvlederteknologi ved DTU
¥ Civilingeniør Annette Gydesen, Energistyrelsen
¥ Rikke Dreyer, miljøkonsulent i SKI
¥ Michael Plougmann,
administrerende direktør i Fujitsu Siemens
¥ Anders Herløv,
salgsdirektør i HP
¥ Jan Brandsberg Nielsen, salgs- og marketingdirektør i Amitech
¥ Andreas Egense Jørgensen, Institut for Miljøvurdering