Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. december 2002.
Sony havde en stor plan om digital mediedistribution via deres PlayStation 2 spilkonsol. Men dagens rettigheds-forskrækkelse har kølet projektet ned til kun at handle om online-spil.
spilkonsoller digital distribution
Sony har igennem den seneste tid opbygget et europæisk netværk af servere, der kan levere indhold direkte til en PlayStation 2.
Oprindeligt var planen, at der skulle kunne sendes video, musik og spil til spilkonsollerne, som dermed ville blive til en form for trojanske e-handelsenheder med speciale i underholdning, når de blev udbygget med netkort og harddisk.
Men ifølge Computerworlds kilder er specielt Sonys underholdnings-division ikke begejstret for ideen med at sende copyright-beskyttet indhold ned til en spillekonsol.
Ingen mediedistribution
Og begejstringen er helt minimal i Danmark, hvor Sony intet har at gøre med deres egen spilkonsoller. Her har mediekoncernen Egmont nemlig enerettighederne til PlayStation-konsollerne.
Situationen kan dermed blive den, at Sony slet ikke kan få deres globale marketingskoncept op at køre her i landet og ikke kan drage nytte af det kommende servernetværk. Disse problemer har Sony ikke i resten af Europa, hvor koncernen selv forhandler spilkonsollerne.
Alt dette betyder, at planerne om en harddisk-enhed til PlayStation 2 er parkeret indtil videre. Dog arbejder Sony med et digitalt rettighedssystem, som skulle kunne styre leverance af digitalt indhold til spillekonsollerne. Men det er planer, som ligger langt ude i fremtiden.
Nu er det kun netkortet, som kommer på markedet i år, hvilket primært giver mulighed for online spil. Her forventer Sony USA at sælge omkring 500.000 netkort alene i år. Og det selv om der endnu kun er få spil, der understøtter online-funktionerne.
Men Sony har dog en godbid på vej. Sony er nemlig i fuld gang med at konvertere deres populære pc-onlinespil Everquest til PlayStation 2. Dette spil har været en gigantisk succes med 430.000 registrerede brugere, hvor flere end 100.000 har været online samtidig. 33 millioner solgte PlayStation 2 spillekonsoller på verdensplan, hvoraf Danmark har aftaget omkring 120.000, giver Sony en solid kundebase til opdyrkning med online-spil. I øvrigt en ide, som også Microsoft dyrker med deres XBox-spilleenhed.
Tynde klienter lurer - måske
Men netkortets muligheder for at omdanne spilkonsollen til en tynd klient er også strandet, selv om den ekstra software allerede er på plads.
AOL (America Online) vil flytte Netscapes browser til PlayStation 2, RealNetworks kommer med deres RealPlayer afspilleprogram til streaming video og Macromedia kommer med deres Internet-animationsprogram Flash 5. Netværksfirmaet Cisco vil komme med TCP/IP-funktioner til spilleenheden, blandt andet IPv6, samt styrings- og overvågningssoftware.
Dermed bliver enheden parat til at kunne klare de mest almindelige internet-funktioner. Dertil vil Sonys aftale med AOL kunne åbne for Warner Brothers indhold streamet direkte til spillenheden, samt chat, e-post og e-handelsydelser fra AOL.
Og skal konsollen kun bruges til disse funktioner, kan den klare sig med en browser, og dermed undvære den harddisk, som Sony Entertainment Division ikke kan fordrage. Men også disse planer er blevet sat på pause, men ikke afvist.
PlayPingviner
Der er dog et sted, hvor Sony er glad for harddiske til spilkonsoller. Det er i Sonys udviklingsafdeling, idet man har fabrikeret Linux-opgradering til PlayStation 2.
Den indeholder en harddisk til indbygning i spillenheden, et netkort, samt mus og tastatur. Oprindeligt havde Sony fabrikeret 2.000 Linux-konverteringssæt kun til salg i Japan for at teste interessen.
At det kun varede otte minutter før de 2.000 programpakker var væk, turde være en klar melding fra udviklersamfundet. Dertil kom massive krav om versioner til de europæiske og amerikanske marked. Og Linux spiller en stor rolle for Sony, der flere gange har luftet ideer om Linux-baserede spilkonsoller.
Der er også gang i en Linux-version til Microsofts XBox-spilkonsol, men det er et rent fritidsprojekt fra en samling af open source-programmører, der ville vise, at XBox'en i virkeligheden er en pc i forklædning. Enheden rummer nemlig en otte gigabyte harddisk og en Intel Pentium III, hvilket er nok til Linux.
Digital distribution lagt død
Sony har flere gange udtalt i forbindelse med lanceringen af PlayStation 2, at man ønsker at nedbringe logistik-omkostningerne ved musik- og videodistribution, og at man ser PlayStation-konsollen som et middel dertil. Men tilsyneladende er copyright-forskrækkelsen i koncernen så kraftig, at man i stedet har satset på online-spil.
Det samme gælder for Microsoft, der slet ikke snakker om andet end spil til deres Xbox-spilkonsol, selv om koncernen tidligere har lanceret Windows CE som styresystem til Segas Dreamcast-spilkonsol med mulighed for at køre Windows CE applikationer.
Styresystemet i en XBox er en speciel version af Windows 2000, og burde i teorien være i stand til at køre andre applikationer end spil. Men Microsoft benægter al anvendelse af enheden til denne brug.
Der ligger dog en såkaldt EBox på tegnebrættet, som er en digital dekoder, afspille og optage-enhed til tv-brug med mulighed for internet-forbindelse. Men Nokia har lige trukket en tilsvarende enhed tilbage fra markedet, efter at test i Sverige viste, at brugerne ikke ønsker internet-funktioner i forbindelse med tv, og at forbrugerne kun i begrænset omfang er interesseret i at betale for en harddiskoptager.
Før leverandørerne af film, video og musik føler sig trygge ved en form for digital distribution, vil spilkonsollerne forblive spilkonsoller. Fremtiden er derfor sort for den store mediekonvergens, hvor digitalt indhold distribueres med en harddisk i en spilkonsol som omdrejningspunkt.
Billedtekst:
Den store varme elektroniske verden med digital distribution med spilkonsoller som enhed sker ikke før indholdsleverandørerne føler sig trygge.