Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. november 2002.
Øget samarbejde mellem it-branchen og de offentlige institutioner skal gøre visionerne om digital forvaltning til virkelighed.
Digitale partnerskaber
IT-brancheforeningen og Den Digitale Taskforce præsenterede på en konference på Børsen i København i onsdags et debatoplæg om digitale partnerskaber. Debatoplægget og konferencen skal fungere som startskuddet til et øget samarbejde mellem myndigheder og leverandører, så man kan finde frem til en række partnerskabsmodeller, der skal føre til succesrige offentlige it-projekter.
Debatoplægget er udarbejdet af Den Digitale Taskforce i tæt samarbejde med en lang række partnere, heriblandt Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen og repræsentanter for it-branchen. Debatoplægget slår fast, at der er behov for ledelsesmæssig involvering og afklaring, fokus på mål og forretningsværdi, og en klar ansvarsfordeling samt et fleksibelt udbud, hvis den offentlige forvaltning skal digitaliseres på en fornuftig måde.
- Vi er alle enige om, at en digitaliseret offentlig forvaltning vil være bedre, billigere og enklere end den nuværende. Det skorter heller ikke på store visioner om, hvordan vi kommer derhen, men den konkrete handling kniber det mere med, sagde konferencens første taler Kim Østrup, direktør for IBM Danmark A/S, og en af bidragsyderne til debatoplægget.
Visioner og realiteter
Digitale partnerskaber mellem myndigheder og leverandører kræver et tæt samarbejde, hvor man i fællesskab finder frem til den bedste kombination af arbejdsgange og teknologi, som giver den største forbedring af den enkelte offentlige institutions service og effektivitet.
Udover Kim Østrup var finansminister Thor Pedersen (V) også til stede på konferencen, hvor han præsenterede en række visioner for den digitale forvaltnings udbredelse herhjemme.
- Den Digitale Taskforce har med stor succes arbejdet på tværs af stat, amter og kommuner i det sidste år. Nu skal vi bevæge os videre og indgå partnerskaber med erhvervslivet, så vi fremover kan leve op til borgernes forventninger om digitale ydelser. I fremtiden skal borgerne kunne kigge den offentlige forvaltning over skulderen via en døgnåben, digital forvaltning, sagde Thor Pedersen.
E-dag og virksomhedsportal
Finansministeren præsenterede også E-dagen, den første september næste år, hvor alle offentlige institutioner skal kunne kommunikere digitalt med hinanden, hvilket skal reducere papirmængden i den offentlige forvaltning med 40 pct..
- I samarbejde med erhvervslivet skal vi gå de offentlige arbejdsgange igennem og foretage ændringer, hvor det er nødvendigt. Vi skal indrette institutionerne efter opgaverne og ikke omvendt, sagde Thor Pedersen.
Også erhvervs- og økonomiminister Bendt Bendtsen (Kons.) talte på konferencen, hvor han opfordrede virksomheder og offentlige institutioner til at komme i gang med digitale partnerskaber.
- Det er vigtigt, at vi ikke tænker i de gamle leverandør/kunde forhold, når vi taler om digitaliseringen af den offentlige forvaltning. Det er virksomhedsportalen Virk.dk, der går i luften næste år, et godt eksempel på. Portalen er udviklet i et nært samarbejde mellem offentlige myndigheder og erhvervslivet med det dobbelte formål at effektivisere den offentlige forvaltning og samtidig gøre det lettere for virksomhederne at indberette de rigtige oplysninger til myndighederne, sagde Bendt Bendtsen.
Boks:
Opskrift på vellykkede partnerskaber
I debatoplægget udpeges tre emner som centrale for et vellykket partnerskab mellem myndigheder og leverandører af offentlige it-projekter:
Ledelsesmæssig afklaring og involvering:
Det er vigtigt for udarbejdelsen af gode offentlige it-projekter, at myndighedernes ledelse har fastlagt de overordnede mål, afsat de nødvendige midler og er klar til en omlægning af arbejdsgange.
Fokus på mål og forretningsværdi:
It-projekter skal være en god forretning. Der skal være målbare mål for, hvor meget projektet skal forbedre myndighedens service og effektivitet. Man skal overveje at indføre bonussystemer, der giver medarbejderne penge, hvis projektet fuldførers hurtigere eller bedre end planlagt.
Et fleksibelt udbud:
Den offentlige institutions udbudsproces skal fokusere på læring, dialog og fleksibilitet. Mens projektmålene skal være klare, kan den detaljerede tekniske beskrivelse overlades til leverandøren.
Om Den Digitale Taskforce
Den Digitale Taskforce blev oprettet i august 2001 for en periode på tre år, og har i sin levetid bl.a. arbejdet med etableringen af en fælles erhvervsportal, fjernelse af juridiske barrierer for digitalisering og udbredelse af elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH) i offentlige myndigheder.
Taskforcen skal arbejde på tværs af stat, amter og kommuner og står bag debatoplægget om digitale partnerskaber mellem offentlige myndigheder og erhvervslivet.
Billedtekst:
- Vi skal indgå digitale partnerskaber og udveksle erfaringer, så vi ikke laver det samme arbejde flere gange forskellige steder i forvaltningen. Vi skal blive klogere sammen undervejs, sagde finansminister Thor Pedersen (V) på konferencen om digitale partnerskaber.
Foto: Torben Klint