Virksomhedens indre stemme

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. maj 2002.


Investeringen i et velfungerende netværk til den interne kommunikation er guld værd - ikke mindst i krisetider, mener Cisco. Virksomheden har skåret kraftigt i rejsebudgettet til internationale møder, samtidig med at koncernchefen er rykket tættere på ansatte verden over via web-tv.

SMIL - du er på. Mere end 50 gange om måneden toner topledere live fra studiet til de mange ansatte rundt om i Ciscos verdensomspændende organisation for at fortælle om nye strategiske tiltag i virksomheden, nye produkter eller anden relevant information. Og selv om det faktisk tjener et besparelsesmål at gøre Ciscos topledere til tv-stjerner, er der også andre fordele ved metoden, mener Mogens Bransholm, salgsdirektør i Cisco Systems Danmark.
- Det hjælper med at sætte et ansigt på, og når den europæiske chef sætter sig foran videokameraet er det nok relevant at lytte, siger han.
Strategien har også ført til, at de ansatte i Cisco i dag er helt afhængige af virksomhedens intranet, når det gælder om at holde sig opdateret, både på ens eget kompetenceområde og om virksomhedens generelle markedssituation.
- Vores første fokus var omkostningerne, dernæst træning, og som det tredje krisestyring, siger Mogens Bransholm.
- Da recessionen kom, lavede vi en målsætning om at reducere vores rejseomkostninger med 70 procent via web, siger han. Derfor lancerede Cisco et nyt web-sted med adgang til alle mulige værktøjer - e-mail, voice-mail, en mødeplan, web-videokonferencer med plads til 250 samtidige deltagere og en interaktiv Powerpoint-applikation - for at gøre det lettest muligt med selvbetjening.
Manglende fokus
på informationsflow
Ansatte på alle planer i organisationen har nu også selv ansvaret for, at møder, uddannelse og informationsudveksling om muligt afvikles via web i stedet for ved dyre rejser.
- Vi er ikke i tvivl om, at de konkurrencemæssige fordele er enorme. Det giver os agility og de helt optimale forhold for at sprede viden i organisationen - målbar viden - og en utrolig omkostningsbesparelse. Vi kunne implementere alle disse værktøjer for Èn procent af vores tidligere rejsebudget i koncernen, siger han.
Han stiller sig uforstående over for, at en velfungerende infrastruktur til informationsflow ikke prioriteres højere i mange dele af den private og den offentlige sektor.
- Danske virksomheder mangler visioner omkring anvendelsen af CDN på den måde, som man ser det både hos Cisco selv og hos mange andre internationale virksomheder. Vi har mange systemintegratorer i Danmark, som kan tilbyde teknologierne og opbygning af komplette løsninger, men da området endnu er i sin vorden, har endnu ingen etableret sig med CDN som primært arbejdsområde, siger han.
Han påpeger, at man skal se på såvel Human Resource som IT, når man tænker i intern kommunikation.
- Mange steder ville omkostningerne til et personaleblad kunne finansiere det her i stedet, siger Mogens Bransholm, som understreger, at Cisco ikke har måttet opfinde den dybe tallerken i implementeringen af det interne informationssystem: Alle moduler er standardssoftware.
- Det vigtigste er kulturen, for det her er ofte uden for folks komfort-zone. Så det handler om at lede pr. eksempel fra toppen, siger han.

Boks:
Content Delivery
Networking (CDN)
Cisco har i implementeringen af netværksstrukturen bag de nye web-orienterede arbejdsgange taget højde for, at visse informationer er mere forretningskritiske end andre og derfor skal prioriteres højest. Dermed går man et skridt videre end i det mere kendte begreb Content Management, der som ordet antyder handler om ren administration. I Content Delivery Networking identificeres og verificeres netværkstrafikken, mens den afvikles. Det modvirker flaskehalse og langsomme applikationer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere