Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. februar 2002.
NETBOOKING. Traditionelle servicevirksomheder virker som oplagte kandidater til online-booking. Kunden kan let overskue mulige aftaletider, mens eksempelvis frisøren ikke behøver stoppe midt i en skylning for at svare telefonen.
Ideen er oplagt: Kunden checker selv kalenderen og afklarer, om der er ledigt hos frisøren eller et bord på yndlingsrestauranten, og booker derefter den ønskede tid. Bestillingen ryger automatisk ind i et elektronisk booking-system, som giver frisøren, overtjeneren eller skønhedsklinik-receptionisten et overblik over dagens aftaler - og hvor de øvrige telefoniske og personlige henvendelser så plottes ind.
Hos virksomheden Funshopper.dk fik direktør Flemming Nielsen for et par år siden ideen til sådant booking-system efter en tur i barberstolen.
-Jeg mente, at hvis jeg kunne skræddersy et system til frisørfaget, så ville det kunne virke. For de har over 50 forskellige ydelser, som ydermere afhænger af hårlængde, køn og så videre, siger han.
Vejviser-aftale
Funshopper indgik derfor i et samarbejde med vejviser-virksomheden Mostrup om brug af deres elektroniske kataloger, og softwarevirksomheden Eniro har været med til systemudviklingen. Nu er systemet på plads og klar til brug, men endnu har kun cirka en snes virksomheder tilmeldt sig online-booking på web-stederne bestil-frisoer.dk og bestil-bord.dk, som også kan benyttes via Mostrup.dk. For det har ikke været nemt at overbevise de små erhvervsdrivende om at skifte bestillingsbogen og blyanten ud med mus og skærm.
- Det allersværeste er at komme igennem muren, men nu har vi da fået nogle ambassadører, siger han med henvisning til de restauranter og frisørsaloner, som allerede er meldt på systemerne. Samtidig mener han, at udviklingen i salg af rejser og biografbilletter på internet tydeligt afspejler et behov hos kunderne.
- Virksomhederne er på længere sigt nødt til at gå med, for kunderne er der, og de er klar til det her, siger han.
Den betragtning bakkes op hos Alt Om København (AOK), guiden til Københavns restaurations- og forlystelsesliv. Her har salgsdirektør Nicolai Hæggelin netop gennemført en analyse med 7.000 respondenter, og de tilkendegiver klart, at online-booking har deres interesse.
- Det er ikke nogen hemmelighed, at markedet har udviklet sig langsommere, end vi havde ventet. Der skal en holdningsændring til, men vi ser, at antallet af reservationer er stigende, siger han. AOK har i samarbejde med SAS Radisson udviklet et bookingsystem til restaurationsbranchen med et dusin tilknyttede virksomheder og har lignende systemer for frisør- og skønhedsplejefaget, som dog endnu kun har få tilmeldte.
Systemerne halter
Det faktum skyldes dog ikke kun teknologi-forskrækkelse hos frisørerne, men i lige så høj grad, at systemerne ikke fungerer optimalt endnu, siger Søren Pjedsted fra frisørkæden ChaChaCha. Han har været med til at udvikle AOK's frisør-bookingsystem.
- Vi har arbejdet på det i halvandet år, men vi er ikke tilfredse endnu. For os er det vigtigt, at kunden ikke finder det for besværligt, siger han. Blandt andet peger han på, at systemet ikke er godt nok til at udpege alternativer til en tid, hvis den ikke kan bookes. Men desværre har manglen på tilmeldinger betydet, at arbejdet med at fintune systemerne er gået i stå, mener han.
AOK arbejder videre med booking på en helt ny webside, hvor man ud over de eksisterende baser får adgang til billeje, biografbooking, blomsterbestilling og en række andre services. Alt sammen i samarbejde med eksisterende booking-systemer fra andre brancher.
- Men vi vil selvfølgelig gerne have flere kunder på vores egne systemer, især restauranterne, som er vores kerneområde, siger Nicolai Hæggelin.
AOK og Funshopper lægger ikke alle æggene i Èn kurv. Funshopper har kig på udlandet som ren systemleverandør og har eksempelvis udviklet et tidsbestillingssystem til et hollandsk projekt med handicap-massage, og begge tilbyder mere traditionelle markedsføringsprodukter til portalkunderne.
Billedtekst: Det er svært at overbevise små
erhvervsdrivende om, at de skal skifte
bestillingsbogen ud med netbooking.
- Men virksomhederne er på længere sigt nødt til at gå med, for kunderne er der,
og de er klar til det her, siger Flemming Nielsen fra Funshopper.dk.
Foto: Torben Klint