Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. januar 2002.
VIKINGESPIL. Online-rollespilverdenen er som oftest en fantasiverden fyldt med Tolkien-klonede alfer og sære cyborger. Men skandinaver med længsel efter fordums storhed kan i stedet spænde bælte og gå bersærk på Heroes.dk. Her har en ung dansker genskabt vikingetiden i form af et netbaseret rollespil.
Drag med til England og hærg et kloster og drik dig derefter fra sans og samling i hjemmebrygget mjød, mens lusene summer i fårepelsen. Det er tilbudet i spillet Heroes.dk, et gratis online-rollespil, der i stedet for at låne fra Tolkien og fantasy-genren planter sig solidt midt i den danske fortid - år 800 eller cirka deromkring.
Bag spillet, der har over 2.600 hærdebrede sværdkæmpere tilmeldt, står den nu 21-årig civilingeniør-studerende Jeppe Schroll, der fik ideen til spillet for cirka to år siden.
- I begyndelsen gjorde jeg meget ud af, at det skulle være historisk korrekt, men nu synes jeg, det er vigtigere, at det har den rigtige vikinge-stemning. Spillet findes kun på dansk, men der er også en del nordmænd og svenskere med. Og nogle af spillerne gør meget ud af at opbygge en historie omkring sig selv og deres figurer, siger Jeppe Schroll.
Bannerfinansieret bersærkergang
Det er ikke gratis at lægge servere til, når et par hundrede vikinger går i bråvallaslag og skænder klostre i udlandet, men det finansieres efterhånden via bannerannoncering. Alligevel overvejer Jeppe Schroll, om der skal tages betaling for at spille.
- Problemet er, at man kan snyde som multibruger - altså være tilmeldt under flere navne. Så det er faktisk et forslag, der er kommet fra nogle af spillerne selv, at det skulle koste penge at spille, eller at der kunne skabes et lukket forum, siger Jeppe Schroll, som dog egentlig er godt tilfreds med gratis-princippet. For to måneder siden forlod han jobbet som programmør i Cell Networks for helt at hellige sig studiet på Danmarks Tekniske Universitet, men spillet bruger han stadig cirka halvanden time på om dagen - mest spillersupport, men han håber også på at få tid til udvide repertoiret af muligheder i spillet.