At SMS'e eller ikke at SMS'e

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. december 2001.


UVENTET SUCCES. 160 tegn på et lille display er blevet en moderne kommunikationsform. SMS-beskederne ændrer vores sprog og husker os på allehånde sager - mens vi (stadig) venter på det mobile internet.

Væk er alle WAP-visionerne. Verden venter i stedet på et alternativt internet til mobile enheder. I mellemtiden SMS'er vi på livet løs med en hastighed på mere end tre milliarder beskeder om måneden i hele Europa.
I dag kan man få SMS-beskeder, hvis ens server er gået ned, ens aktier gået op, fyret er stoppet eller fodboldkampen begyndt.
Og den nemmeste måde til at kommunikere med ens teenagebarn er via SMS, hvorefter der lynende hurtigt vil komme et svar tilbage på 160 tegn, der antyder, hvorfor man tager helt fejl.
Populariteten er så stor, at det sidste nye er telefoner, der er designet, så man kan "dutte" en hurtig besked. Det der med at kunne tale i telefonen, er knapt så vigtigt.
Begyndte med personsøger
Det hele startede med, at amerikanerne opfandt en tovejs personsøger, hvor man også kunne sende en besked tilbage. Compaq var pioneren med deres server-overvågningssystem Insight Manager, der kunne sende en besked til en personsøger. Ideen var udmærket dengang i 90'erne, men er i dag håbløs umoderne, hvor det kun er en nyhed, hvis en enhed netop ikke kan sende en SMS.
Beskederne kom med i GSM-netværkene, fordi man havde en ide om, at det da var smart at kombinere en personsøger og en mobiltelefon.
Der var på det tidspunkt ingen, der havde forestillet sig, at der skulle tastes mere end bare "ja" eller "kl. 17" på telefonerne. Men så gjorde Nokia noget genialt. Den finske mobilproducent proppede en ordbog ind i telefonen!
Det fik for alvor gang i tommelfingrene hos de teenagere, der have fået en mobiltelefon, således at forældrene kunne holde en trådløs snor i dem. Og nu tjente mobilselskaberne lige pludselig formuer på de 160 tegns små beskeder.
Med den popularitet kom der gang i den kommercielle anvendelse af SMS-beskeder som en virtuel huskesnor rundt om mobilens antenne.
Amerikanerne, der ellers dominerer vores IT-udvikling, er her bagud. Det skyldes den ringe udbredelse af GSM-mobiltelefoner i USA. Kun fire til fem procent af alle amerikanske telefoner er GSM-telefoner, og der er dårlig afregningsmodeller mellem de forskellige teleselskaber. Derfor er det Europa, og specielt Scandinavien der fører med SMS som kommunikationsform. Ikke dårligt gået af en samling 14-årige, med kommunikationskløe i tommelfingeren ;^)

Billedtekst: Nokia 5510 (øverst) har SMS-tastatur samt MP3-afspiller og FM-radio. Vender man den, om viser den sig at være en amindelig Nokia mobiltelefon i forklædning. Nokia har simpelthen skåret i produktudvikingen ved almindeligt genbrug.

Boks: SMS - korte sprogblomster
Den engelske avis The Guardian udskriv i sommers en konkurrence for SMS-poesi. Afledt af chat-systemerne er der opstået et system af forkortelser og ideogrammer, der bruges til de korte kommunikationsformer. Smily'en :^) er en af de mere kendte.
Dette digt er vinderen i den innovative kategori.> his is r bunsn brnr bl%,
his hair lyk fe filings
W/ac/dc going thru.
I sit by him in kemistry,
it splits my @oms
wen he s @ me.
Julia Bird 30, Poetry Book Society

Oversættelse:
a text message poem
his eyes are bunsen burner blue,
his hair like iron filings
with ac/dc going through.
I sit by him in chemistry,
it splits my atoms
when he smiles at me

Faktaboks: Og vi sender
bare flere af dem
Telestatistikken viser at eksplosionen i forbruget af SMS-tekstbeskeder fortsætter. Der blev sendt godt 619 millioner SMS'er i dette års første halvår, mens antallet forrige halvår var 465 millioner og i perioden før 287 millioner. Det er Sonofons kunder, der sender flest beskeder. Selskabet stod i foråret for 35 procent af alle sendte SMS'er.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere