Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. december 2001.
Billedtekst. Man skal ikke købe CMS i en boks, mener Thomas Madsen-Mygdal.
- Content management handler om mennesker,
siger han.
Foto: Torben Klint
Content management blev et af 2001's store buzzwords, men der
er stadig ikke enighed om, hvad
begrebet helt dækker over. Antallet
af udbydere er stærkt stigende -
og det samme er forvirringen hos kunderne.
Behovet for content management-systemer (CMS) til at varetage redigeringen, opdateringen og overblikket over en stigende mængde elektroniske data vokser i danske virksomheder, og der står snesevis af leverandører på spring for at påtage sig opgaven.
For at gøre forvirringen komplet, bruges udtrykket content management både om systemer til ren web-publicering og om det komplicerede arbejde med at gøre al virksomhedens information centralt tilgængelig via web-teknologi.
Seniorkonsulent Peter Højer fra MOC Company, der rådgiver om content management, påpeger, at den vigtigste udvikling inden for content management-systemer i det forgangne år har været større brugervenlighed i backend-delen. Men for mange, der endnu ikke har valgt system eller skal skifte til en mere kompleks løsning, er det vigtigste at tænke sig meget godt om, inden man investerer.
- Det er meget vigtigt at lave en behovsafklaring og stille en masse spørgsmål - også de dumme. Og det er vigtigt, at man ikke lader sig overtale til at købe, før man er afklaret om behovet, siger han og påpeger, at et stort problem er, at leverandører og kunder ikke taler samme sprog og der derved opstår misforståelser.
Mennesker eller systemer
Men mange kunder fristes til at springe forarbejdet over. De betaler, hvad der kræves for en færdig løsning og stoler blindt på, at leverandørerne ved, hvad de gør. Og det er farligt, mener Thomas Madsen-Mygdal, der blandt andet har rådgivet webvirksomheden Aarstiderne.
com på området.
- Alle siger, de har et standardsystem. Og alle har et billede af en boks i deres reklamemateriale. Men jeg har aldrig set content management i en boks. Det handler om at købe en implementering af nogle mennesker, sagde Thomas Madsen-Mygdal i november på en konference om content management, arrangeret af Foreningen for Dansk Internethandel.
Boks: På vej til at
investere
En amerikansk undersøgelse i 2001 fra Forrester Research viser, at 75 procent af større virksomheder enten lige har, eller står over for at investere i content management-systemer. Det samme gælder sandsynligvis herhjemme. Gartner Group påpeger, at 70 procent af ressourcerne bør afsættes til at gennemgå processer og strategi, inden man investerer.