Kommuner har berettet om it-kaos i deres jobcentre. Leverandører erkender at have begået fejl.
Og nu kommer Arbejdsmarkedsstyrelsen også med klare indrømmelser i sagen.
"Det er korrekt, at der i den første tid efter releasen den 26. april var problemer, som skyldtes fejl i Arbejdsmarkedsstyrelsens web-services," siger kontorchef Birte Iversen fra Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Kontorchefen for Kontoret for Digital Arbejdsmarkedsservice peger dog på, at fejlene blev fundet og løst.
"Heldigvis blev fejlene fundet og løst relativt hurtigt. Releasen omfattede desuden en større datakonvertering. Som altid ligger der store udfordringer i konvertering af store datamængder, og det var nødvendigt at gennemføre nogle datagenopretninger i løbet af maj måned," siger hun.
I tæt kontakt med kommuner
Arbejdsmarkedsstyrelsen følger i dag situationen tæt.
"Efterfølgende har vi siden maj haft systematisk overvågning af snitfladerne og svartider i vores ende, og der er en tæt kontakt med de kommunale it-leverandører om snitfladerne, således, at der sikres hurtig reaktion, hvis der opstår problemer," siger hun.
Overvågningen viser generelt, at svartiderne er korte, oplyser Birte Iversen.
Klogere næste gang
Kontorchefen oplyser videre, at man fremadrettet vil undgå de it-gener, der har været.
"Vi ved fra vores dialog med jobcentrene, at de har haft mange it-problemer særligt siden april-releasen."
"Selvfølgelig vil større it-omlægninger ofte give problemer i starten, men vi har aftalt med de kommunale it-leverandører, at der skal laves en evaluering af forløbet, så større projekter fremadrettet forhåbentlig kan gennemføres med færre it-gener, end det har været tilfældet her," slutter Birte Iversen.