Ledelsen og din nærmeste chef vil altid være et samtaleemne ved kaffemaskinen blandt medarbejderne og i samfundet generelt. Som jeg tidligere har nævnt i utal af indlæg på LinkedIn, er chefen også den største årsag til, at folk vælger at smide opsigelsen på bordet i håb om, at græsset er grønnere på den anden side - selvom det langtfra altid er tilfældet!
Ja, chefen får ofte skylden, sådan har det altid været og det er et vilkår som leder. Men for de fleste ledere er det aldrig rart at modtage opsigelser fra dygtige medarbejdere, som også betyder, at virksomheden mister viden og ikke mindst en god kollega. Så hvad kan vi som ledere og virksomhedsejere gøre for at øge jobtilfredsheden og loyaliteten blandt vores kvalificerede medarbejdere?
Det handler "altid" om penge, eller gør det?
Selvfølgelig kan du forsøge at matche eller overgå den løn, medarbejderen er blevet tilbudt i det nye job. Du kan også give dem en "senior" eller "enterprise" titel. Og hvis det nu ikke virker, kan du jo altid smide en "chef" titel i puljen og tilbyde kr. 5000,- ekstra, en lederuddannelse samt én ekstra hjemmearbejdsdag.
Så er den ged vel barberet - tænker du måske, så vi alle kan komme videre med arbejdet!? Jo, det kan du jo sige… Men er det den mest optimale løsning? Ikke nødvendigvis ⤵
Chef, kunne du have undgået opsigelsen?
Det handler om mere end løn og titler. Hvis du som leder kan engagere dine medarbejdere og træffe både gode og nødvendige beslutninger, kan du undgå opsigelser. Sørg for, at dine medarbejdere har en konkurrencedygtig lønpakke (ikke nødvendigvis lønførende), samt de mest almindelige personalegoder, inkl. et par hjemmearbejdsdage.
Ovennævnte er egentlig ikke urealistiske vilkår, selvom jeg er helt med på at det ikke altid er tilfælde – hvilket øger risikoen betydeligt for jobskifte!
Men, lad os nu antage de er indfriet! Så ligger løsningen i at du begynder at prioritere tid til medarbejderne - altså det vi kalder for ledelse!
Frigør tid i din kalender til 1-1 samtaler med dine medarbejdere. Samtaler som ikke kun skal handle om arbejdsopgaver og performance, men også om hvordan de trives i jobbet, med dig som leder, i teamet og i det fleksible arbejdsliv. For grænsen mellem privat- og arbejdsliv er blevet udvisket, og det påvirker trivslen i en både positiv og negativ retning!
Vores nyeste data viser, at det er dig som chef, der er nøglen til dine medarbejderes trivsel og dermed øget jobtilfredshed og loyalitet.
Sæt dig lige ned og tænk over at 64% af de it-professionelle, som på en trivselsskala fra 1 (oplever mistrivesl) til 10 (oplever høj trivsel), har angivet 4 eller under, forventer at sige opsige deres job op indenfor de næste 12 måneder. Modsat er det kun 16% hos den gruppe, som har angivet 6 elle over!
Jeg siger ikke det er nemt at lykkedes med, men faktum er at trivslen er afgørende for din og medarbejdernes succes!
Vores nye undersøgelse og rapport om trivsel og ledelse blandt it-professionelle, udkommer primo september 2024 og du kan række ud og følge med på LinkedIn, hvor jeg løbende deler data og indsigter op til udgivelsen eller tilmeld dig nyhedsbrevet på vores hjemmeside.
Indlæg skrevet af Torben Tronborg, direktør hos Computerworld it-jobbank.