Det bliver kun sværere at tiltrække kompetente it-kandidater, og derfor er det afgørende, at du og din virksomhed er skarpe i kommunikationen, når I skal tiltrække arbejdskraft til it-afdelingen.
Af samme grund vil jeg dele et par gode råd og input med jer, så I kan blive klædt endnu bedre på til at skrive en motiverende jobannonce.
Hvad er vigtigt for it-folk?
It-folk lægger særligt vægt på disse forhold i jobannoncen:
- Hvad din virksomhed beskæftiger sig med. Ifølge en undersøgelse som Computerworld og it-jobbank har udarbejdet, er det ikke vigtigt, at din virksomhed er kendt. Til gengæld er det vigtigt, hvad den er kendt for.
- Fortællinger om afdelingen, kollegerne og chefen. Faktisk er forholdet til kolleger og chefen noget af det allervigtigste for it-folk, når det kommer til arbejdsmiljø.
- Hvad de konkrete arbejdsopgaver og ansvarsområder består af. Udfordrende arbejdsopgaver og muligheden for at have indflydelse på dem er vigtigst for it-folk, når det handler om jobindhold og udviklingsmuligheder.
Derudover lægger de også vægt på kravene til faglige og personlige kompetencer samt forventningerne til dem.
Fem hurtige om jobannoncen
1: Brug en præcis og letforståelig jobtitel i overskriften
Kandidaterne fanger du med overskriften, og den skal indeholde jobtitlen. Så vær ikke for intern eller kreativ med den.
2: Sælg jobbet fra begyndelsen
Brug de første par linjer/underoverskriften på at fortælle om det bedste ved jobbet eller arbejdspladsen. Det er indledningen, som skal få en potentiel kandidat til at læse videre.
3: Beskriv jobbet
Fokuser på at beskrive jobbet, så kandidaten får et helhedsindtryk af jobbet. Beskriv den hverdag, kandidaten kommer ind i og de perspektiver, der er i jobbet. Afsnittet skal fylde mindst en fjerdedel og helst en tredjedel af jobannoncen.
4: Vi tilbyder
Fortæl om afdelingen, dens kultur, vision og strategier - og kom gerne ind på de blødere værdier. Gode kollegaer og en kompetent leder vægter højt i et ansættelsesforhold for it-professionelle.
5: Ansøgning
Hvem ringer man til, hvis man har spørgsmål? Skriv ansøgningsfrist, og hvor ansøgningen skal sendes til. Specificér, hvis kandidaten skal fremsende bilag som foreksempel CV eller referencer.
Vær konkret
Jo mere konkret, du kan være i jobbeskrivelsen, jo nemmere bliver det for kandidaten at vurdere, om jobbet er relevant. Husk at oversætte de slidte klicheer til ord og udtryk, der siger noget om jobbet.
Tænk ude fra og ind
Sæt dig i kandidaternes sted, og tænk på, hvad der skal få netop de kandidater, du vil have fat i, til at søge jobbet. Kandidaten sidder ofte allerede i et godt job, så hvorfor skal vedkommende sige op og søge hos din virksomhed?
Godt at vide
Max 500 ord. Forsøg at holde annonceteksten kort. Kortuddannede kandidater ønsker kortere tekster. I stedet for beskrivelser: Link videre, når det passer i konteksten.
Gør det overskueligt. Skriv korte sætninger og anvend korte afsnit (max fire linjer før et linjeskift). Formuler en sigende overskrift til hvert afsnit. Det giver luft og overblik.
Skriv altid i aktiv form - og aldrig passiver. Det vil sige "du," "vi," "virksomheden" og ikke "man," "den rette kandidat," "personen."
Max fem punkter ad gangen. Kandidaten mister overblikket, hvis der kommer flere. Kombinér gerne punktopstilling forskellige steder i annoncen med prosatekst.
Gør annoncen levende. Anvend gerne billeder af mennesker fra din virksomhed i annoncen eller måske en kort video, hvor chefen eller medarbejderne fortæller og viser rundt i afdelingen. Det er noget, der virker rigtigt godt. Når en kandidat læser en jobannonce, skal der gerne poppe billeder op for kandidatens indre blik. Vedkommende skal visualisere sig selv i jobbet og sin fremtid i virksomheden.
Kilde: Jobindex "Den gode jobannonce"
marts 2016, 5.470 respondenter