I vores 2019-survey, som offentliggøres 24.september, har vi bl.a. spurgt 1.400 it-professionelle, hvad de vægter højest i en ansættelsesproces.
Det gav følgende top fire – der kunne vælges op til tre svar:
1: Jobannoncen afspejler virksomhedens kultur - 46%
2: Virksomheden orienterer under hele processen - 44%
3: At kortfattet ansøgning og CV er tilstrækkeligt - 42%
4: En enkel ansøgningsproces - 38%
Kort opsummeret må det siges, at 1. og 2. pladsen er ret gængse for alle jobsøgere, hvorimod 3. og 4. pladsen er mere specifikke på branchen, da it-folk ofte ikke har tiden eller lysten til at skrive længere afhandlinger som ansøgning.
Vær ærlig og husk opfølgning
Det kommer ikke som en stor overraskelse, at det er vigtigt at fortælle ansøgerne, hvad de kan forvente ved et eventuelt jobskifte. Jobannoncen er første led i kæden, og det er her, interessen skal vækkes. Derfor bør du være grundig, når jobannoncen skrives og være helt skarp på, hvordan virksomheden skal fremstå. Hvad gør jer unikke? Hvordan er arbejdsmiljøet? Kantineordningen? Og meget andet. For ét er arbejdsopgaverne, men noget andet er, om kandidaten kan identificere sig med kulturen.
Som ansøger er der ikke noget værre end at sende en ansøgning – og ikke høre fra virksomheden. I en branche hvor it-professionelle får flere henvendelser end andre, er det i høj grad op til virksomhederne at kigge indad. Hvis du vil have de gode kandidater, må du holde dig til – og holde dig gode venner med – it-specialisterne i markedet. For selvom du ikke kan bruge alle ansøgere, får du måske brug for dem i fremtiden.
Gør det nemt at søge jobbet
It-professionelle er ret forkælede, når det gælder jobsøgning. De bliver ofte kontaktet direkte og behøver derfor ikke bruge tid på lange ansøgninger. Der er dog også dem, som selv viser interesse for et job, og svarene i vores undersøgelse viser tydeligt, at det skal være så nemt som muligt. Få linjer samt et kort CV er derfor ofte den perfekte kombination, hvis du vil have et højt antal ansøgere.
5 hurtige: Det siger kandidaterne
I vores undersøgelse har vi også givet kandidaterne mulighed for at skrive i et fritekstfelt. Her er et udpluk af besvarelserne, som du kan overveje i forhold til næste rekruttering:
”At der i beskrivelsen/formidlingen også fremgår bagsiden af mønten. Jobannoncer bør ikke være skjortesalg, hvor det drejer om at få flest mulige kunder i butikken – men informativt, så man også ser eventuelle dark sides.”
”At det er muligt at kontakte nærmeste leder og ikke kun en HR-afdeling.”
”At man kan få en klar og reel indsigt i virksomhedens kultur og værdisæt – og ikke bare det som HR mener ser godt ud på hjemmesiden.”
”VIGTIGT – dialog når processen er til ende og uddyb venligst: Vi takker for, at du har søgt stillingen hos os; men denne er besat til anden side med en profil, der matchede bedre. Måske er det utopi – men det er for nemt at bruge og smide væk i en ansættelsesproces.”
”At processen er kort og effektiv. At der ikke er ”multiple choice”-eksaminer med ”gotcha ”-spørgsmål, der alligevel ikke siger noget om mine kompetencer.”
Få fingrene i vores nye survey
Det vil snart være muligt at få adgang til vores uddybende survey, der uddyber flere aspekter fra vores it-survey 2018/2019, herunder:
Hvad der kan få it-folk til at skifte job
Hvad work-life balance og kulturmatch konkret betyder
Hvordan it-folk vil holdes orienteret om jobmuligheder – og hvor ofte
Hvordan it-folk vurderer arbejdspresset i branchen
Du kan få undersøgelsen fremsendt eller præsenteret af en repræsentant fra it-jobbank.
Vil du have undersøgelsen så snart den er klar? Send os en mail Klik her.
Publiceret 11-09-2019