Få mere ud af dine kunder

Det er dyrt at være teleselskab og servicere kunderne både via nettet, over telefonen, med post og med personlig kontakt i en butik. Ny software fortæller virksomheden, hvordan det bedst kan betale sig at satse i forhold til hver enkelt kunde.

Se nøjagtigt, hvad det koster at lade en kunde ringe til dit call center. Og i forhold til, hvis hun sendte dig en mail i stedet.

Softwarefirmaet SAS Institute har specialiseret sig i analytisk software, som trækker data ud af virksomhedens eksisterende IT-systemer.

Firmaet lancerede torsdag et nyt modul til sine programmer, der understøtter den såkaldte aktivitetsbaserede omkostningsstyring.

Begrebet er kendt fra regnskabsverdenen og går ud på, at man i stedet for at se på sine samlede serviceomkostninger kan splitte oplysningerne op på kryds og tværs og modellere med tallene.

Overskud per kunde

Som eksempel kan man vurdere konsekvensen af, at et teleselskab lukkede alle sine servicebutikker, og i stedet valgte at ekspedere over telefonen eller internet.

Softwaren kan derefter beregne nøjagtigt, hvad overskuddet bliver på hver enkelt kunde, afhængig af hvordan man vælger at servicere hende.

Hjernen bag softwaren kommer fra firmaet ABC Technologies, som SAS købte i marts måned.

SAS har afprøvet den aktivitetsbaserede omkostningsstyring hos nogle kunder, der oplevede nogle overraskende resultater.

For eksempel viste det sig i flere tilfælde, at en kunde, der har adgang til firmaet gennem tre kanaler, omsætter for op til fem gange så meget som den kunde, der kun bruger én kanal - for eksempel telefonen.

Dermed kan det altså sagtens betale sig at vedligeholde tre kanaler, trods de øgede omkostninger, sagde SAS ved lanceringen af softwaren.



Vil du vide mere om SAS Institute?

NewsScanner overvåger 300+ medier

Prøv gratis i 30 dage.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere