Overskriften til denne tekst specialdesignet for at lokke jer ind. Ordene er nemlig blandt de, der får jer til at gå ind i vores artikler. Her ved årets udgang præsenterer vi en opgørelse over de mest populære artikler på Computerworld Online i årets løb.
Da vi til daglig efter enkelte medarbejderes mening har for lidt sex i spalterne, var det dog især historier om viruser, der toppede hitlisterne i 2001. Og virushistorier havde vi mange af. Historier om stress og arbejdsforhold ligger også højt på listen over læste historier. Men urørlige i toppen befinder sig dog de små skæve historier: Melodi Grand Prix, aprilsnar og et mærkeligt website pirrede for alvor opmærksomheden i år.
Til forskel fra vores kollegaer på papiraviserne kan vi nøjagtigt se, hvilke historier, der ?sælger?, og hvilke historier, der nok ikke bliver læst af mange andre end den nærmeste familie og chefen.
Men som journalister har for vane, mener vi dog selvhøjtideligt, at det er vores opgave at sætte dagsordnen og ikke læserens. Og derfor er klik-rater og læser-tal traditionelle fyord for de skrivende i bladsmørerbranchen. Vi skæver i hemmelighed til tallene og uddeler i ny og næ en flaske vin til ugens topscorer, mens vi på redaktionen fnyser lidt og forsikrer hinanden om, at vores læsere ikke selv ved, hvad der er godt for dem.
Det må høre op.
I det nye år vil vi i tættere dialog med jer om de enkelte historier. Vi vil have tips, ris og ros. Vi vil have læserbreve og kommentarer. Det er jeres site ? og ud fra den allerede eksisterende debat ved I det vist godt. Nu er også vi ved at finde ud af det.
Skæv i toppen
Den mest læste historie i år var en skæv historie om et amerikansk firma, der køber op i krakkede dot.com-firmaer i USA. Selskabet kunne ikke købe domænet Vulture.com og måtte nøjes med Overstock.com. Skal vi se hinanden i øjnene, må vi nok indrømme, at det var en tynd kop te og en højst overraskende topscorer. Blandt de mest læste artikler var også vores aprilsnar om en talende computer, der dukkede op i Afrika?
Sikkert og langt mere forståeligt er det dog, at historier om viruser altid er hits på dagen, hvor et nyt udbrud mærkes privat og ude i virksomhederne. Af dem har vi i år haft en del begyndende med labre Anna Kournikova. Siden kom Røde Orm, Nimda, Sircam, og Badtrans, for blot at nævne de mest berygtede.
Artikler om stress og arbejdsforhold bliver også læst i stort omfang. Normalt må vi konstatere, at vores tema-serier ikke hører til blandt de artikler, der placerer os højt på listen over mest besøgte web-steder. Undtagelsen var dog vores stress-tema, der i juni blev skrevet sammen med Computerworld avisen.
Måske lyder det meget banalt. Men for en journalist af den gamle skole ? den nye er kun to år gammel - er det faktisk skræmmende nyt at skulle gå i direkte dialog med læserne. Det kan vel næsten sammenlignes med at spille live som musiker. Filteret er væk. Journalisten er sammen med læseren én til én, fordi læseren kan ytre sin mening i samme tid og på samme sted som journalisten.
Det, mener vi, er en forbedring af medieudviklingen og en nødvendighed, hvis journalistik igen skal være vedkommende og engagerende.
Debatten mere central
Derfor har vi i år flyttet debatten ind på forsiden på samme niveau som artiklerne. Desuden opfordrer vi i bunden af alle artiklerne læserne om at ytre meninger om emnet. Og det gør I.
Vi læser jer med stor interesse. I er skrappe, urimelige og respektløse - og tak for det. Ofte sidder vi og overvejer, om en debattør virkelig skal slippe af sted med at kalde en af vores journalister grimme ting, og det klør i fingrene for at få indlægget slettet. Det er dog kun sket en håndfuld gange i år. Og i de tilfælde har der været tale om personkrænkelser, injurier eller brud på ophavsrettigheder. Reklameindlæg er heller ikke velkomne. Men det tager I jer som regel selv af. Der hersker en stor grad af selvjustits på vores debat, som vi i øvrigt får stor ros for blandt andre web-medier. Den ros vil vi gerne viderebringe til jer.
Vi har brugt debat-indlæg direkte og indirekte til at skrive eller idéudvikle historier. Men vi skal blive bedre. Vi ønsker, at komme dybere ind under huden på jer, så vi kan skrive om det, der virkelig interesserer jer.
En juledebat om alt dette kan kun være med til at gøre nærværende websted til et endnu bedre sted næste år.
Her er så listen over de tre mest læste historier i hver af månederne i 2001. God jul og godt nytår.
Januar:
Valtech ramt af Basisbanks lukning
Rapport: Internet flopper kommercielt
Microsoft: Undskyld, undskyld, undskyld
Februar:
Advarsel: Hul i Microsoft Outlook
Virus: Anna Kournikova spredes
eHuset bortviser koncerndirektør
Marts:
Kæmpe prisfald på DVD-brændere
Microsoft Explorer 6.0 er klar på nettet
April:
Talende computer fundet i Afrika
Brug bærbar pc i højst to timer
Maj:
Hård kritik af Grand Prix site
Juni:
Stress: To Jubii-nørder røg i farten
Tema: Stress hærger IT-branchen
Netudbydere tilbyder fri båndbredde
Juli:
Ny lov: Løn ikke længere fortrolig
Rød orm hærger danske websites
August:
Mærsk Data under voldsomt pres
September:
Tirsdag: Terrorangreb lægger nettet ned
Oktober:
November:
Ny orm blandt de tre værste i år
IT-supportere overlever jobbet med et grin
December: