Lufthavne verden over aflyser fly-afgange som en direkte konsekvens af et stort nedbrud hos Microsoft.
I første omgang lød meldingen, at nedbruddet i Microsofts cloud-tjeneste Azure kun havde ramt enkelte fly-selskaber med hovedkvarter i det centrale USA.
Men fredag formiddag strømmer det nu ind med meldinger om, at nedbruddet er langt større, og at det har ramt flyselskaber over hele verden.
CNN skriver, at flere store flyselskaber som Delta, United og American Airlines fredag morgen har givet samtlige fly flyve-forbud.
Det ‘påvirker alle fly-afgange - uanset deres destination,” lyder det fra selskaberne.
Microsoft meddeler på sin status-side over Azure, at Azure gik ned for nogle kunder i det centrale USA, der blev ramt af ‘fejl med service management-tjenester og tilgængelighed af services,” som det hedder.
Microsoft meddelte her i den lokale besked, at årsagen til nedbruddet er klarlagt, og at der arbejdes på at løse problemet.
Imidlertd melder nu også mange andre flyselskaber om problemer.
Economic Times med base i Indien skriver, at også store indiske flyselskaber er ramt.
De tæller IndiGo, Akasa Airlines og SpiceJet, der alle holder deres fly på jorden på grund af nedbruddet.
IndiGo er Indiens største indenlandske flyselskab.
Selskabet meddeler, at ‘systemer på tværs af vores netværk er ramt af et ‘issue’ i Azure.’
Akasa Airlines meddeler, at der er ‘infrastruktur-problemer med vores service-provider,’ som gør, at selskabets online-tjenester er nede.
De tæller booking, check-in og lignende.
Nedbruddet har også ramt i Europa, hvor blandt andet den store Schoenfeld lufthavn i Berlin er ramt af nedbruddet.
Det samme gælder lufthavnen i Berlin Brandenburg, Schiphol i Amsterdam samt lufthavnen i Singapore samt Turkish Airlines.
Også de store lufthavne i Sydney og Melbourne i Australien er ramt.
Det samme gælder Edinburgh Airport i Skotland, hvor de systemer, der anvendes til at boarde passagererne, ikke virker.
Også Ryanair melder om problemer.