I disse dage er det formentlig meget svært at få et medlem af selskabet Adobes direktion til at udbryde ?Say Cheese? til et foto, der kan behandles i selskabets eget billedbehandlingsprogram PhotoShop. Netop salget af firmaets produktmæssige slagskib er faldet drastisk i løbet af det seneste år.
Det oplyste selskabet sent torsdag aften dansk tid, da regnskabet for fjerde kvartal blev fremlagt. Det viser et fald i omsætningen fra 355 millioner dollar (3 milliarder kroner) i fjerde kvartal sidste år til 264,5 millioner dollar (2,2 milliarder kroner) i år.
Det var værre end Wall Street analytikerne havde forventet. De spåede en omsætning på 279 millioner dollar (2,4 milliarder kroner).
Topchefen for Adobe, Bruce Chizen, var skuffet over resultatet, men lægger hovedparten af skylden på det anstrengte økonomiske klima, hvor firmaerne holder igen på reklame- og marketingbudgetter. Det rammer PR- og reklamebranchen, der benytter sig af PhotoShop.
Faldet i omsætningen har været med til at halvere overskuddet ? til 34,4 millioner dollar (286 millioner kroner) fra sidste års 79 millioner dollar (660 millioner kroner). Dermed faldt fortjenesten per aktie fra 31 cent sidste år til nu blot 14 cent ? en tredjedel mindre end de af aktieanalytikerne forventede 21 cent.
Adobe forsøger dog at finde gejsten igen ved at pege på, at selskabet i foråret satser på software til udveksling og redigering af digitale billeder i høj kvalitet over nettet. Det bliver et kerneområde for Adobe, lover Bruce Chizen.
I sidste uge købte selskabet det lille firma Fotiva Inc., der netop udvikler den slags teknologi, der skal bruges i en net-strategi for Adobe.
Næste år forventer softwareselskabet en mindre forbedring i omsætningen i løbet af første halvår.