Bankkunder med lyst til at bruge deres bank via internet er så gode kunder, at bankerne i de næste fire år vil intensivere deres anstrengelser for at forbedre tjenesterne. Det fastslår Therese Torris, group director ved analysefirmaet Forresters europæiske center i Amsterdam.
En ny analyse fra firmaet peger på, at halvdelen af alle europæere ? 110 millioner - med netadgang i 2005 vil bruge internetbanker. De er gode kunder, fordi det typisk vil være den del af europæerne som har de højeste uddannelser og dermed de højeste indkomster.
På et bankmarked præget af øget konkurrence har den enkelte bank simpelthen ikke råd til at miste disse kunder. Et vigtigt middel til at fastholde dem er avancerede banktjenester.
Alt skal kunne foretages via nettet ? tegning af forsikringer, rådgivning om privatøkonomi og aktiehandel med adgang til aktiekurser i realtime. Telefonen skal være undtagelsen frem for reglen, men det kræver ifølge Forrester, at bankerne tager sig sammen ? blandt andet hvad angår noget så basalt som webdesign.
- Jo færre klik, en bruger skal igennem for at foretage en transaktion, desto bedre. Klar besked på websiden, om hvor mange oplysninger der skal bruges til en låneansøgning, øger også tilfredsheden betydeligt hos kunderne. Ifølge vores undersøgelser kan det umiddelbart øge salget af bankydelser med 30 procent, udtaler Therese Torris i pressemeddelelsen.