Efter en omtumlet uge for Agency.com Interactive TV ? det amerikanske selskabs danske afdeling ? der er under konkursbehandling, vil danskerne drive virksomheden videre under sit oprindelige navn, Visionik Interactive TV.
Det gamle Visionik-logo og brevpapir er fundet frem - og stifteren Jørgen Lembke understreger, at selskabet vil fortsætte med at levere interaktive tv-tjenester til kunderne. Han udtrykker lettelse over, at det er lykkedes at bevare virksomheden.
- Det er bare fantastisk. Jeg har selv skudt penge i selskabet, og flere af medarbejderne har købt medarbejderaktier, så dermed kan vi drive butikken videre. Det budskab vil vi selvfølgelig gerne ud med - også internationalt, hvor 95 procent af vores salg går til, forklarer Jørgen Lembke, der ikke ønsker at oplyse, hvor mange penge, der er skudt i det nyetablerede firma.
Selskabet var i Danmark nået op på næsten 70 ansatte. I det rekonstruerede Visionik Interactive TV A/S er der 40 medarbejdere ansat.
Ordrebøger pænt fyldt op
Ifølge ham var det den amerikanske moderkoncern Agency.com, der trak den danske afdeling med ned, da amerikanerne på grund af et hårdt marked valgte at koncentrere kræfterne omkring USA, London og Paris.
- Det var fra et forretningsmæssigt synspunkt fornuftigt nok. Set fra et virksomhedssynspunkt er det så den blideste måde at gå konkurs. Det er bare møgærgerligt over for medarbejdere og en ellers velkørende virksomhed. Derfor er jeg så glad for, at vi kan drive det videre, siger direktøren.
Han noterer selv, at i bagklogskabens lys har det været et tvivlsomt ægteskab med Agency.com, men nu fokuserer han og medarbejderne på ordrebøgerne, der er pænt fyldt op.
- Det har været dejligt at opleve støtten fra kunderne, der har givet tilsagn om, at de fortsat vil placere ordrer hos os, siger han.
Jørgen Lembke trøster sig også med, at Visionik som navn fortsat huskes mere, end at selskabet blev en del af Agency.com.
Visionik er siden dannelsen i 1996 ofte blevet omtalt som et af firmaerne helt fremme på den interaktive tv-front, dekoreret med adskillige priser for produkterne. Det er gode anbefalinger at have, når danskerne skal ud af skyggen fra det amerikanske eventyr.
Visionik blev købt for 42 millioner kroner i december 1999 af Agency.com, hvor de 38,5 millioner kroner var i aktier hos det amerikanske firma. Men med aktiemarkedernes brist i foråret 2000 satte en større deroute igang, og det amerikanske firmas aktier mistede en stor del af sin værdi.