?Det skulle være så godt, og så er det faktisk skidt?, lyder det i Kjeld Abells ?Sangen om Larsen?. Den samme fornemmelse sidder adskillige erhvervsvirksomheder med, efter at de med armene i vejret tilsluttede sig de fremvoksende elektroniske markedspladser ? B2B-portalerne ? der kom på alles læber sidste år verden over. Imidlertid opdagede de ifølge en undersøgelse fra analyseselskabet Giga Information Group og konsulenterne i Boos Allen Hamilton, at der også var problemer.
Det betyder, at halvdelen af de adspurgte firmaer er utilfredse med, hvad de mødte, når de elektronisk loggede sig på portalerne for at sælge direkte til kunderne eller handle direkte med leverandørerne. B2B-portalerne opfylder ikke deres forventninger. Det skriver ComputerSweden med Newsbytes som kilde.
Opskruede forventninger
En del af problemet skyldes ifølge de to selskaber, at virksomhederne har haft urealistiske forventninger til, hvad de kunne få ud af de elektroniske markedspladser. På den anden side er de tekniske sider ved portalerne ikke blevet udviklet i tilstrækkelig grad. Det beror blandt andet på afmatningen i økonomien ? og derved manglende investeringer i portalernes teknologi.
Giga Information Group og Boos Allen Hamilton peger desuden på, at mange af de 1.800 elektroniske markedspladser ? som de har undersøgt ? er gået for hurtigt frem med lancering af uafprøvede forretningsmodeller. Flere portaler er derfor startet med at tage betaling, men er nu gratis, da virksomhederne ikke bruger dem. Forsigtighed er en dyd, påpeger de to.
Men analytikernes konklusioner er langt fra, at B2B-portaler er en skidt idé for virksomheder at deltage i. De bør deltage i flere forskellige typer for at få udbytte af den elektroniske handel.