Utilfredshed med B2B-portaler

Næsten halvdelen af de virksomheder, der sælger og køber ydelser via B2B-portaler, er utilfredse med de elektroniske markeder. Kun 10 procent mener, at de får præcis, hvad de forventede. Det viser ny undersøgelse.

?Det skulle være så godt, og så er det faktisk skidt?, lyder det i Kjeld Abells ?Sangen om Larsen?. Den samme fornemmelse sidder adskillige erhvervsvirksomheder med, efter at de med armene i vejret tilsluttede sig de fremvoksende elektroniske markedspladser ? B2B-portalerne ? der kom på alles læber sidste år verden over. Imidlertid opdagede de ifølge en undersøgelse fra analyseselskabet Giga Information Group og konsulenterne i Boos Allen Hamilton, at der også var problemer.

Det betyder, at halvdelen af de adspurgte firmaer er utilfredse med, hvad de mødte, når de elektronisk loggede sig på portalerne for at sælge direkte til kunderne eller handle direkte med leverandørerne. B2B-portalerne opfylder ikke deres forventninger. Det skriver ComputerSweden med Newsbytes som kilde.

Opskruede forventninger

En del af problemet skyldes ifølge de to selskaber, at virksomhederne har haft urealistiske forventninger til, hvad de kunne få ud af de elektroniske markedspladser. På den anden side er de tekniske sider ved portalerne ikke blevet udviklet i tilstrækkelig grad. Det beror blandt andet på afmatningen i økonomien ? og derved manglende investeringer i portalernes teknologi.

Giga Information Group og Boos Allen Hamilton peger desuden på, at mange af de 1.800 elektroniske markedspladser ? som de har undersøgt ? er gået for hurtigt frem med lancering af uafprøvede forretningsmodeller. Flere portaler er derfor startet med at tage betaling, men er nu gratis, da virksomhederne ikke bruger dem. Forsigtighed er en dyd, påpeger de to.

Men analytikernes konklusioner er langt fra, at B2B-portaler er en skidt idé for virksomheder at deltage i. De bør deltage i flere forskellige typer for at få udbytte af den elektroniske handel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere