Ny regering dumper medieforlig
Medieforliget fra marts 2000 bliver det første forlig, der falder for den kommende borgerlige regering. Forligets del om blandt andet en licensforhøjelse strider mod Venstres løfte om skattestop. Venstre er også utilfreds med udbuddet af den femte radiokanal. I stedet skal der åbnes for en auktionsmodel til udlodning af radiofrekvenser, der kan bringe op mod 20 nye nationale radiokanaler frem i mediebilledet. (Børsen)
Hjemme-pc på vej tilbage
Den kommende VK-regering vil genetablere den sløjfede hjemme-pc-ordning. Computerne skal ud til de lavest lønnede og kortuddannede, betoner Venstres IT-ordfører Kristian Jensen. Ordningen skal imidlertid ændres på flere punkter, så eksempelvis anskaffelse af digitale kameraer ikke kan falde ind under ordningen. Arbejdsgiverne skal som udgangspunkt finansiere 25 procent. (Morgenavisen Jyllands-Posten)
Telefona erkender regningsbrist
Det TDC-ejede Telefona har erkendt, at selskabets systemer har fejlet i en strid med en kunde om opkald på en mobiltelefon. Kunden klagede over at skulle betale for en række opkald til 118, som hun eller hendes datter ikke havde foretaget. Telefona fastholdte sit krav og lukkede samtidig abonnementet. Imidlertid fortsatte opkaldene til 118 fra det nu lukkede abonnement ? og Telefona erkender nu, at det var en fejl og beklager. (Berlingske Tidende)
Orange vil samle dansk og svensk selskab
Den administrerende direktør for Orange i Danmark, Monique Moullé-Zetterström, kan måske snart skrive nordisk direktør for Orange på sit visitkort. Bestyrelsen overvejer således at samle den danske og svenske del i ét selskab. Der ses på mulige synergieffekter, oplyser formand Anders Knutsen. (Børsen)
Mobilsalg dykket på et år
Forhandlertilskuddet fra mobilselskaberne til butikkerne er på vej væk ? og det er en af årsagerne til et fald i salget af mobiltelefoner. Ved udgangen af oktober lå antallet af solgte telefoner på 80 procent af niveauet fra sidste år. Det falder i tråd med undersøgelser fra Gartner-firmaets Dataquest seneste analyse, der peger på et fald i salget på globalt plan med 10 procent. (Børsen)
Orange prøver igen med ADSL
Efter måneder med tekniske problemer prøver Orange nu igen at lancere et ADSL-tilbud til danskerne. Sidste vinters kampagne med ledningen, der bare skulle sættes i telefonstikket og vupti var der bredbånd, blev en umiddelbar kundesucces, indtil problemerne haglede ned over Orange. Det virkede nemlig ikke. Selskabet har kun 3.000 ADSL-kunder, men vil i det nye år prøve med en ny løsning rettet mod familiekunder og erhvervsliv.