I går havde Socialdemokratiet indkaldt finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) til samråd i Folketingets kommunaludvalg om centraliseret sagsbehandling.
Oppositionens største parti anser de mange it-svage danskere som en udfordring, fordi der i den kommende sagsbehandling samtidig lægges op til, at borgerne i højere grad skal kunne betjene sig selv på nettet i kommunerne.
Med udgangspunkt i digitaliseringen af Skat spurgte Socialdemokraternes kommunalordfører, Rasmus Prehn, finansminister Claus Hjort Frederiksen om, hvordan ministeren anskuede de digitale udfordringer for de it-svage, mens regeringen samtidig vil skære ned i antallet af borgerservice-medarbejdere for at spare på de offentlige omkostninger.
Claus Hjort Frederiksen sagde, at den objektive sagsbehandling ikke gør det sværere for de it-svage, fordi it-kompetente borgere i langt højere grad kan betjene sig selv, hvilket efterlader de it-svage med bedre muligheder for sagsbehandling ved personligt fremmøde.
Ingen borgere skal føle sig utrygge, fordi hjælpen kan hentes i kommunernes borgerservice med en blandet digital og personlig kanalstrategi, var essensen i Claus Hjort Frederiksens gentagende svar til oppositionen.
Maskinstormer-tilgang
Finansministerens gentagelser af svarene tilfredsstillede dog ikke oppositionen.
"Anerkender ministeren, at det er et problem, at 41 procent af befolkningen har svage it-kompetencer […] og ikke kan søge information på "indernettet", som ministeren vist fik sagt?" lød et spørgsmål fra SF's it-ordfører Hanne Agersnap efter små tre kvarter af samrådet.
"Det er da underligt, at vi skal sidde her i Folketinget og diskutere noget fuldstændig verdensfjernt. Se alle de mennesker, der har adgang til nettet, hvorfor skal vi ikke udnytte den ressource?" replicerede ministeren blandt andet og lagde igen vægt på, at it-svage borgere stadig kan hjælpes på borgercentrene.
Claus Hjort Frederiksen beskyldte desuden oppositionen for at have en maskinstormer-tilgang til den kommunale service med selvbetjeningsløsningerne in mente.
Og den udmelding var Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet ikke sen til at tage op.
"Der er jo lagt op til besparelser i kanalstrategien, så de it-svage kan jo ikke få den samme hjælp som før," gjaldede han.
Igen lød ministerens svar, at it-svage borgere kan få hjælp i borgerservice-centret uanset it-kompetence niveau.
Hør selv hele samrådet her.