Mens it-giganten KMD har hevet i nødbremsen og udformet en helt nye politik for gaver og kundearrangementer, har en anden it-kæmpe i adskillige år haft styr på området.
Sådan lyder budskabet fra IBM's pressechef Carsten Grønning.
"Vi ønsker, at vores kunder trygt skal kunne sige ja tak til at deltage i IBM's arrangementer, og derfor bliver vores medarbejdere hvert år certificeret i vores politik på området samtidig med, at vores jurister gennemgår hvert enkelt arrangement, inden invitationerne sendes ud."
"Alt sammen for at sikre, at vi holder os inden for rammerne," siger han.
Strikse regler
Pressechefen påpeger, at IBM i flere år har haft regler på området.
"Jeg vil gerne understrege, at IBM i adskillige år har arbejdet med et sæt meget strikse regler for faglige arrangementer i almindelighed og for arrangementer med deltagelse af offentlige kunder i særdeleshed."
"Den aktuelle dialog i dagspressen har ikke givet anledning til ændringer af vores politik på området," siger Carsten Grønning.
Opera og middag
Før påske skrev Politiken ellers, at IBM netop havde aflyst et årligt seminar for offentlige ansatte - blandt andet på grund af den megen omtale af KMD's gaver til embedsmænd.
Desuden fremgik det, at IBM har retningslinjer om, at middage med embedsmænd højst må koste 770 kroner per person.
Endelig udtalte IBM's direktør med ansvar for salg til det offentlige, Rasmus Hasselager, at han i dag ikke vil kunne forsvare et arrangement, som IBM holdt i 2004.
Her blev topembedsmænd fra centraladministrationen, ifølge Politiken, budt på middag og forestilling i Operaen som afslutning på et IBM-seminar.
Men de overordnede retningslinjer på området hos it-giganten er altså ikke ændret inden for de sidste uger, lyder det fra Carsten Grønning.