Flere og flere leverandører vælger at satse på det offentlige marked for it-konsulentydelser, vurderer IDC.
En del af grunden er finanskrisen, der hærger visse områder af det private marked.
"Vi ser, at mange leverandører i stigende grad fokuserer på det offentlige marked, fordi det private marked i visse brancher er hårdt ramt af finanskrisen," siger chefanalytiker Brian Troelsen fra IDC Nordic.
En markedsundersøgelse fra Center for Digital Forvaltning forudser da også, at omsætningen for it-konsulentydelser i det offentlige vil stige fra 1,3 milliarder kroner i 2008 til mindst 1,4 milliarder i 2009.
IDC vurderer, at væksten i det offentlige vil ligge på omkring tre procent.
Brian Troelsen fra IDC understreger dog, at selvom der er fornuft i at søge mod det offentlige, er der ikke tale om et tag-selv-bord.
"Her har man virkelig også presset prisen, og vi kan se, at leverandører har måtte gå meget langt ned i timepris," siger Brian Troelsen fra IDC.
Langt sejt skift
Hos 7N forklarer administrerende direktør Jeppe Hedaa, at selskabet igennem fire år ikke har kunne følge med efterspørgslen på det private område.
"Men da vi kunne mærke en afmatning, valgte vi, at vi ville stå på to ben og søge mere over mod det offentlige," siger Jeppe Hedaa.
7N er blandt de 110 virksomheder, der er blevet godkendt under SKI's aftale for it-konsulentydelser.
Jeppe Hedaa forklarer, at man ikke bare fra den ene dag til den anden skifter fokusområde.
"Det er et langt sejt træk, hvor man bryder igennem til en styrelse, så en region og så videre. Gamle venner tager lang tid at få," siger direktøren.
Det er hårdt arbejde at komme ind på markedet, forklarer han.
Han forklarer, at 7N har budt ind med samme pris til de offentlige kunder som til de private kunder.
IDC vurderer, at det offentlige marked udgør mellem 20 og 30 procent af danske marked for it-konsulentydelser.