Computerworld News Service: En ny offentliggørelse af ABI Research viser, at Apple forøgede sin markedsandel med 0,8 procent i 2008.
2008 kom til at bestå af to meget forskellige halvår i forhold til salget af mobiltelefoner. I første halvdel steg salget af mobiltelefoner med 14 procent i forhold til samme periode året før. Men i tredje kvartal aftog denne vækst til otte procent, før den i fjerde kvartal ramlede helt ned i de røde tal med -10 procent.
Og hvad er årsagen: "Frygt drænede købelysten hos forbrugerne, de store virksomheder og andre erhvervsbrugere," påpeger Jake Saunders, som er vice president for Asien-Stillehavsregionen hos ABI Research.
"Som resultat heraf afsluttedes 2008 med 1,21 milliarder solgte mobile håndsæt og en årlig vækst på 5,4 procent. For blot et år siden så vi en vækst på over 16 procent."
Den spiller på markedet, der fik mest ud af året, var Samsung, der øgede sin markedsandel med 2,7 procent til 16,2 procent, hvilket hovedsagligt blev drevet frem af mobile håndsæt som produktserierne Omnia og Ultra.
Nokia fik næstmest ud af året med en stigning i markedsandel på 1,8 procent til 38,6 procent. Det meste heraf blev dog hevet hjem i årets første halvdel, da Nokias begyndte at miste markedsandele i andet halvår og især i fjerde kvartal, hvor væksten i de fremkommende markeder gik i stå.
LG sikrede sig en vækst i markedsandel på 1,5 procent til 8,3 procent hovedsagligt funderet i det nordamerikanske marked.
"Selvom disse tre producenter dominerer det globale marked, vil det sikkert ikke overraske mange, at RIM (BlackBerry) og Apple (iPhone) fremviste vækst i markedsandele med henholdsvis 0,9 og 0,8 procent," bemærker Kevin Burden, som er practice director for mobile devices hos ABI Research.
Velkommen til Smartphonens år
På trods af den trængte økonomi vil disse to spillere sandsynligvis fortsætte deres march ind i forbrugernes hjerter, men på en sådan måde at deres gennemsnitlige salgspris ikke falder til discountniveau, vurderer ABI.
HTC var langsom til at træde ind på scenen for smartphones til forbrugere med sin Google Android-baserede G1-telefon, men producenten har væsentlige kontrakter på plads såsom med T-Mobile, hvilket ifølge ABI bør blive en fordel i 2009.
Motorola havde det mest betydelige tab af markedsandel med en negativ vækst på -5,1 procent i 2008 til en markedsandel på 8,3 procent. Dette er en forbedring i forhold til 2007, hvor virksomheden faldt -7,8 procent, men det understreger, hvor presserende det er for Sanjay Jha og Motorolas ledelse at levere robust sælgende produkter i 2009.
ABI vurderer, at det vil blive et hårdt år for Motorola, men virksomheden er nødt til at levere nogle håndsæt, der lokker de tidligere så trofaste Motorola-købere tilbage, før det for alvor er for sent. Udfordringen er, at købere i 2009 vil være "meget, meget kræsne."
Sony-Ericsson mistede også takten midt i 2008 og endte året med et fald i markedsandel på -0,7 procent. Udgivelsen af Experia 1X i fjerde kvartal og relaterede smartphone-produkter kan hjælpe virksomheden til at forbedre sin markedsandel i 2009.02.02
"Skarpe overgange til økonomiske omstændigheder med et fokus fra land til land frem for globalt inden for kun tre måneder vil komme til at betyde, at nedgange i salget af håndsæt på mellem -5 og -10 procent i forhold til sidste år bestemt vil blive sandsynlige," konkluderer Saunders.
"Telefonproducenterne vil helt sikkert forsøge at overbevise alle om, at de bør eje en smartphone. Velkommen til Smartphonens År."
Mobiltelofonproducenternes markedsandele på 2008:
1. Nokia: 38,6 procent
2. Samsung: 1, 2 procent
3. LG: 8,3 procent
4. Motorola: 8,3 procent
5. Sony-Ericsson: 8 procent
6. RIM (BlackBerry): 1,9 procent
7. Kyocera: 1,4 procent
8. Apple (iPhone):1,1 procent
9. HTC: 1,1 procent
10. Sharp: 1 procent
Andre: 14,1 procent
Oversat af Thomas Bøndergaard