Det amerikanske rockband Nine Inch Nails vakte opsigt, da bandet i marts 2008 først uploadede sit album Ghost I på The Pirate Bay og siden udgav de fire Ghosts I-IV skiver under en Creative Commons-licens, der giver fans adgang til at dele og mixe musikken.
Nu ser det ud til, at Nine Inch Nails-markedsføringen giver pote. For Ghosts I-IV er blevet det mest solgte MP3-album i 2008 på et af verdens største musiksites, Amazon.com.
Det skriver Ars Technica.
For at understøtte udgivelsen af Ghosts I-IV udgav Nine Inch Nails også limited editions-pakker med ekstra blu-ray diske og en eksklusiv indpakning, som bandet i løbet af de tre første dage tjente over fire millioner kroner på.
Men det opsigtsvækkende er dog, at det er selve albummet, der har trukket salgslæsset, selvom fansene helt legalt har kunnet downloade en af skiverne helt gratis og dele resten af musikken med deres venner.
På 11. pladsen over de mest solgte album ligger Radiohead med sin In Rainbows-udgivelse, der i en skrabet version også blevet lagt ud til gratis og legal download - hvis man da ikke ønskede at betale for det.
Støtter musikken
Den kreative frontfigur i Nine Inch Nails, Trent Reznor, er med udgivelsen af Ghosts I-IV gået uden om den traditionelle pladebranche-mølle og har med sin Creative Commons-licens i hånden selv kunnet markedsføre albummet.
Fred Benenson fra Creative Commons peger på, at brugervenligheden på Amazon.com er en af hovedårsagerne til, at Ghosts I-IV har solgt så godt.
"Men en anden årsag er, at fansene har forstået, at køb af mp3-filerne støtter musikken direkte og deres yndlingskunstneres karriere. Næste gang nogen prøver at overbevise dig om, at musik på en Creative Commons-licens vil kannibalisere det digitale salg, så husk Ghosts I-IV brød den regel," lyder det fra Fred Benenson på Creative Commons hjemmeside.
IFPI er interesseret
Succesen med Ghosts I-IV, der udover Amazon-succesen også er nomineret til to Grammys og solgte for knap 10 millioner kroner i sin første uge tilbage i marts 2008, giver således ikke den etablerede pladebranche mulighed for at stikke snablen ned i de mange musikmillioner.
Men det mener pladeselskabernes brancheorganisation IFPI ikke er det store problem, for IFPI ønsker ikke at blande sig i, hvilke distributionsformer, kunstnerne foretrækker.
"IFPI følger naturligvis interesseret med i udviklingen og de erfaringer kunstnere, pladeselskaber og andre gør sig med nye distributionsmetoder og betalingsformer," lyder det fra IFPI Danmarks marketingdirektør, Jesper Bay.
Samtidigt slår han fast, at effekten af at promovere sit album som Nine Inch Nails er væsentligt større for etablerede grupper end for nye kunstnere, der skal markedsføres af pladeselskaberne for at kunne slå igennem.