Artikel top billede

SAP kaprer kunder som aldrig før

Tyske SAP synger den samme sang som sidste år, men der er kommet mere vægt bag ordene. Målet er stadig at gafle kunder i de små og mellemstore virksomheder.

Sidste år i marts besøgte SAP's Senior Vice President, Eric Duffaut, København og fortalte i den anledning Computerworld, hvor godt det går for SAP med at kapre kunder blandt de myriader af små og mellemstore virksomheder (SMV), der findes. Både lokalt og på verdensplan.

Nu har monsieur Duffaut atter været på visit, og han benyttede igen anledningen til at fortælle Computerworld, hvor godt det går SAP. Både lokalt og på verdensplan.
Sangen er mere eller mindre den samme, men der er kommet mere vægt bag ordene, det må man lade SAP.

Flere SMV-kunder til SAP

I øjeblikket hidrører 30 procent af SAP's omsætning fra salg af licenser til de 38.000 SMV'er, SAP har i kundeporteføljen. I 2010 er det ambitionen, at SAP skal have i alt 100.000 som kunder, og at 45 procent af omsætningen skal komme fra salg til SMV-delen af disse kunder.

Sidste år havde SAP ifølge Eric Duffaut 25.000 små og mellemstore kunder, svarende til 65 procent af SAP's totale antal kunder.

"Ved udgangen af andet kvartal i år havde vi 38.000 SMV'er svarende til 75 procent af vores samlede kundebase på omkring 50.000. Det vil sige, at vi har fået 12.000 flere SMV'er som kunder på 15 måneder," siger Eric Duffaut, der bærer titlen Executive Vice President, Global SME Sales & Channels.

Duffaut forklarer, at SAP til gengæld ikke har fået flere store kunder, og at årsagen til det er "SAP's høje markedsandel blandt de store virksomheder."

Ulven kommer

Alle taler om globalisering i denne tid, og mange - ikke mindst de mindre virksomheder - opfatter lidt globaliseringssnakken som en advarsel om, at ulven kommer.

De mange SMV'er ser ulven komme som en bølge af store og finansielt stærke internationale it-virksomheder.

Globalisering er et moderne buzzword, der i dag finder vej til årsberetningen hos masser af små og mellemstore virksomheder (SMV). Og selv om der ikke står globalisering hen over det hele, så er globaliseringen en tendens, der ikke længere kan overses. Vi hænger mere og mere sammen i den store verden, på godt og ondt.

"Der er tale om en accelererende udvikling, som nogle vælger at opfatte som en trussel, mens andre i højere grad ser mulighederne," siger Eric Duffaut.

Truslen er reel nok

Truslen er reel nok og kommer for eksempel i form af internationale aktører, der maser sig ind på de lokales marked. Lokale spillere er der masser af, men nu kommer de store fyre som eksempelvis Microsoft, SAP, Sage og Oracle.

"Hvis du er SMV, så møder du oftere internationale spillere, der er store og finansielt stærke. Men der er også mange muligheder i globaliseringen, for eksempel er der muligheden for at kapre markedsandele uden for dit lokale område og på længere sigt muligheden for selv at blive en global spiller med hele verden som markedsplads," mener Eric Duffaut.

Ifølge Duffaut har SAP i dag mere end 38.000 kunder, der er klassificeret som SMV.

"De 38.000 repræsenterer 75 procent af vores kundebase," siger Duffaut, som mener, at det faktum punkterer myten om, at SAP kun er til store virksomheder.

Cirka 30 procent af SAP's samlede omsætning kommer fra salg til SMV'er. De tre hovedprodukter er Business One, der er en såkaldt stand alone-løsning, Business by Design og All in One, som retter sig mod brancheløsninger og læner sig op ad SAP's 30 års erfaring fra industrien.

Stærk nordisk vækst

I norden går det klart bedre, end det gør på resten af de internationale markeder, hvor væksten i salg af licenser ligger omkring de 20 procent om året.

"I Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island vokser vores licensomsætning med mere end 60 procent om året," siger Niels Theilmann Møller, regionsdirektør med ansvar for små og mellemstore virksomheder i de nordiske lande og Baltikum.

Solide tal fra analysehusene

Når det gælder vækst skiller Danmark sig ifølge Niels T. Møller ud med mere end 100 procent i årlig vækst i omsætningen.

"Tallene gælder for 2007, men tendensen fortsætter i 2008, hvor omsætningen i de nordiske lande også i år vokser med 60 procent," siger Niels T. Møller.

På verdensplan er SMV-markedet stadig meget fragmenteret, men de fire største spillere inden for forretningsapplikationer til det marked er ifølge analysehusene Oracle, Sage, Microsoft og SAP.

"Og i det felt er vi 'leader of the pack' med en markedsandel på 43 procent," siger Eric Duffaut.

Oversigten, der ifølge SAP baserer sig på data fra analysehusene Forrester, IDC og Gartner, omfatter tal fra hele 2007 og første og andet kvartal af 2008.

Ifølge oversigten er SAP gået fra 35 til 43 procent af markedet for løsninger til SMV'er, men Oracle er gået tilbage fra 29 til 25 procent, Sage er gået tilbage fra 24 til 20 procent, mens Microsoft havde 12 procent markedsandel både i 2007 og til og med andet kvartal 2008.

Mange flere partnere

Antallet af partnere har SAP også travlt med at øge, og faktisk har SAP i dag 25 procent flere partnere end tilfældet var efter første halvdel af 2007 i alt cirka 2.500 på verdensplan.

"Antallet af partnere i Norden er også vokset signifikant, men vi er startet fra en meget lavere base. Vi har i dag cirka 55 partnere i Norden med et 60/50 split mellem All in One- og Business One-partnere," siger Niels T. Møller, der tilføjer, at han med partnere mener VAR's eller Value Added Resellers, der er forhandlere med talent for at øge værdien af SAP's løsninger på forskellig vis.

I øvrigt er situationen i Danmark speciel situation i Danmark, fordi Microsoft sidder ekstraordinært godt på markedet, men ifølge Niels T. Møller taber Microsoft også markedsandele i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere