Computerworld News Service: Ifølge Microsofts koncernchef, Steve Ballmer, håber Microsoft at kunne imitere Apples måde at gribe tingene an på, når det handler om at samarbejde med hardware-producenterne, så selskabet derved kan duplikere rivalens succes.
I en email udsendt til Microsofts-medarbejdere - hvor han også beskriver de forandringer, som onlinechefKevin Johnsons exit fra selskabet vil medføre - opridser Steve Ballmer en række områder, som Microsoft vil fokusere på i det næste år.
Blandt hans kommentarer fandtes også visse kryptiske bemærkninger om Apple.
"I konkurrencen mellem pc'erne og Mac'ern vinder vi stort på salget med en faktor 30 til 1. Det samme er tilfældet med andre produkter. Men der er ingen tvivl om, at Apple trives. Hvorfor? Fordi de hos Apple er gode til at levere en oplevelse, der er snæver, men komplet, mens vores fokus på valgmuligheder ofte fører til visse kompromiser for slutbrugerens oplevelse," skriver han.
Steve Ballmer går videre med at love, at Microsoft vil ændre den måde, hvorpå selskabet samarbejder med hardware-selskaberne som eksempelvis Dell og Hewlett-Packard, der er verdens to største af slagsen.
"Vi er i gang med at forandre den måde, hvorpå vi samarbejder med hardware-producenterne. Det skal sikre, at vi kan levere komplette oplevelser uden de mindste kompromisser. Vi gør det samme med telefoner; Leverer valgmuligheder i arbejdet med at sikre fantastiske slutbruger-oplevelser," skriver han.
Analytikere uenige
Analytikerne tumler nu med at fortolke Steve Ballmers udsagn. Nogle analytikere er usikre på, hvad præcist han mener, mens andre er mere villige til at læse mellem linierne.
"Hvis han er alvorligt, kan dette betyde en ganske fundamental forandring i den måde, som Microsoft samarbejder med hardware-producenterne, siger Rob Helm, analytiker i Directions on Microsoft.
Traditionelt har Microsoft spillet en meget lille rolle i design og udformning af hardware samt på, hvordan pc'erne er blevet prissat.
"Microsoft har ganske vist en gang imellem taget sig stor indflydelse - for eksempel med Tablet PC, men disse ting afhænger langt mere af fremad-tænkende partnere som HP," siger Helm.
Modsat mener analytiker i Technology Business Research, Allan Krans, ikke, at Steve Ballmers ord tyder på en større ændring i Microsofts strategi.
Fremfor at se udmeldingen som et tegn på, at Microsoft vil til at være mere involveret i hardware-design, mener Allan Krans snarere, at det handler om, at Microsoft vil forsøge at markedsføre sin software som konkurrence-dygtigt i forhodl til Apple, når det handler om funktionalitet og bruger-oplevelse.
Det ligger meget godt i tråd med Steve Ballmers efterfølgende udmelding under et møde med en række Wall Street-analytikere, hvor han sagde, at Microsoft vil øge markedsførings-investeringerne i regnskabsåret 2009.
Her sagde han, at Microsoft for tiden investerer langt mindre på markedsføring af pc'er og smartphones end Apple.
Oversat af Dan Jensen.