Indhold
Nvidia har annonceret, at Cg programmeringsproget, der bruges til at programmere Nvidias DirectX 8 og 9 chips, er blevet indarbejdet i Softimage XSI 3.5. Det betyder at grafikeren allerede i modelleringsfasen kan se, hvordan effekterne vil se ud. Hver viewport i programmet kan nemlig vise shader-effekterne i realtid, så længe man altså bruger Nvidias hardware, og det vil kunne spare grafikeren masser af tid.
Produktionen af komplekse 3D-scener er ofte en tidskrævende proces. Når grafikeren bygger scenen op, foregår det med simpel grafik, med simple lys og skygger, for at kunne gøre det hurtigt. Selvom grafikken langt fra ligner det endelige billede, er den god nok til at grafikkeren har en god ide om, hvordan det endelige resultat kommer til at se ud.
Når der skal tilføjes effekter er problemet noget større. Det er svært at vide hvordan effekterne vil opføre sig i scenen, og i det hele taget om det ser ordentligt ud. Shader-teknologien som blev introduceret med DirectX 8 grafikkort har kun gjort problematikken endnu større, da der nu udvikles langt mere avanceret 3D-grafik i eksempelvis spil.
Grafikeren har derfor været nødt til at tjekke ændringerne ved at rendere (udregne) 3D-scenen, og det kan tage fra alt mellem et par minutter til flere timer - eller sågar dage - afhængig af scenens kompleksitet. Det kan man nu i højere grad slippe for, når effekterne kan ses i realtime.