De danske it-virksomheder er ikke særligt gode til at kommunikere.
Sådan lyder det fra lektor Henrik Merkelsen fra Copenhagen Business School.
"Mit indtryk er, at it-virksomheder ikke er helt så gode som andre virksomheder til at kommunikere," siger han.
Han forklarer, at det nok primært skyldes, at mange af de historier, som virksomhederne vil fortælle til offentligheden, er for tekniske og mest relevante for fagpressen.
"Så selvom it fylder mere og mere i vores samfund, er det altså ikke noget, der fylder i medierne," siger han.
Lavere gennemsnit
Det understreges af en ny undersøgelse, som analysevirksomheden Aalund har udarbejdet med deltagelse af 240 erhvervsjournalister fra medier i hele landet.
Journalisterne vurderer deres samarbejde med og opfattelse af virksomheder, som de har researchet på eller arbejdet med inden for de seneste år.
Virksomhederne måles på forskellige parametre som åbenhed, vilje til at tale om kritiske sager, reaktionstid med mere.
Den viser, at it-virksomehder kun scorer 6,4 i gennemsnit, mens resten af de danske virksomheder scorer 7,0.
Forstår det ikke
Kommunikationschef Henrik Kirkeskov fra Hewlett-Packard forstår ikke, hvorfor it-virksomheder scorer lavere end andre virksomheder.
"Det er jo en meget dynamisk branche, der er vant til nye ting," siger han.
Han forklarer, at indstillingen om at den der lever stille lever godt, er passé.
Hewlett-Packard har taget den fulde konsekvens og lavet en decentral løsning på firmaets kommunikation, netop for at være mest mulig åben.
"Tyve personer hos os har direkte adgang til at tale med pressen, uden det skal godkendes af mig," siger han.
De fem bedste
Inden for it-branchen er konklusionen af undersøgelsen, at KMD er Danmarks bedste it-virksomhed til at kommunikere.
På andenpladsen kommer PBS og på tredjepladsen Microsoft.
I den samlede score blandt it-virksomhederne kommer CSC ind på en fjerdeplads og IBM ind som nummer fem.
Men ingen af de fem it-virksomheder ligger i top fem blandt samtlige virksomheder i Danmark.
Norge, Sverige og Finland
Undersøgelsen fra Aalund laves også i Finland, Norge og Sverige, hvor over 700 journalister deltager.
Målt på gennemsnitlig score er journalister fra Finland mest tilfredse med it-virksomhederne, mens journalister fra Danmark er mindre tilfredse.
Værst ser det dog ud i Norge og Sverige, hvor journalisterne giver deres it-virksomheder de dårligste karakterer.