Artikel top billede

Sådan kommer SurfOpen til at se ud, når browseren lanceres i 2008.

TeliaSonera på vej med mobil browser med reklamer

TeliaSonera lancerer om få måneder en ny webbrowser til mobilen, der skal binde kunderne tættere til selskabet og give det mulighed for at indtage fremtidens reklamemarked på mobiltelefonerne.

Stockholm: TeliaSonera, der herhjemme hedder Telia, vil tjene binde kunderne tættere til selskabet ved at lancere en let overskuelig mobil-webbrowser.

SurfOpen, som produktet hedder, vil blive frigivet i starten af 2008 og fungerer basalt set ved et framework, hvor mobilen i browse-tilstand altid viser en værktøjslinje i toppen af skærmen, en annonce nedenunder og selve internetsiden på resten af siden.

"Vi forsøger at træde frem som operatør ved at knytte kunderne tættere til os ved hjælp af navigationsredskabet, og samtidig giver det os mulighed for at gå mere aktivt ind på reklamemarkedet," siger Kenneth Karlberg, President of Business Area Mobility Services i TeliaSonera.

Han præsenterede blandt andet dette nye tiltag, da TeliaSonera i går havde inviteret til pressemøde i hovedkvarteret i Stockholm.

Presses fra flere sider

Kenneth Karlberg forklarer, at strategien skyldes, at traditionelle internetspillere som Google, Yahoo og Microsoft nu begiver sig ind på den mobile platform, og samtidig begynder traditionelle hardwareproducenter som Nokia og Sony Ericsson også at arbejde med indholdsprodukter.

"Udviklingen betyder, at der kommer en forventning om, at alting skal være gratis – og derfor øges opmærksomheden på annoncemarkedet. Så vi forsøger at komme nærmere kunderne og tage mere aktivt del i reklamemarkedet ved at lægge os frem foran de andre leverandører," siger Kenneth Karlberg.

Samtidig med SurfOpen lancerer TeliaSonera et nyt "value window", som kan bruges til at sende interaktive reklamer og informationer til kunderne, når de ikke bruger telefonens display til at læse beskeder eller tjekke kalenderen.

Pengene ligger i data og indhold

Efter de senere års meget intense konkurrence på telemarkedet, er teleselskaberne på udkig efter nye guldgruber, fordi minuttaksterne er faldet så markant.

"Nu kommer næste trådløse mobileksplosion, og det er mobildata, og fordi det er dér, volumen og indtægter er, skal vi også blive bedre til at klare os på reklamemarkedet, hvor vi ikke har været så nærværende tidligere," forklarer Lars Karlberg.

Spørgsmålet er så, om kunderne rent faktisk vil kaste sig over TeliaSoneras SurfOpen. Browseren minder på mange måder om det, man får med den gratis Opera Mini, fordi almindelige websider automatisk skaleres, så de passer til mobilens display.

Indra Åsander, Senior Vice president og Head of Content Services, mener dog, at SurfOpen har afgørende fordele frem for Opera Mini.

"Forskellen ligger i værktøjslinien og reklamepladsen. Opera Mini har ikke værktøjslinien, og det giver kunderne simpliciteten, fordi du har nøjagtig de samme muligheder, som når du browser på din laptop. Og reklamepladsen giver os samtidig muligheden for at sælge reklamer," siger hun.

Gider ikke omvej

Værktøjslinien giver blandt andet adgang til ens favoritter, historikken, en søgefunktion (det er endnu ikke besluttet, hvilken søgemaskine, der skal bruges) og Telias egen mobilportal, SurfPort.

Som så mange andre teleselskaber, har TeliaSonera hidtil givet kunderne adgang til indhold som ringetoner, nyheder og musik via mobilportalen SurfPort. Men selvom SurfPort består, har selskabet set det nødvendigt at skabe en browser, hvor man ikke er tvunget til at starte på selskabet egen portal, når man vil surfe på internettet.

"Vi har indset, at en del kunder ikke ønsker at gå den omvej for at komme til indholdet. De vil direkte til det, og derfor lancerer vi SurfOpen," lyder det fra Kenneth Karlberg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere