Nyhed
Det går strygende med salget af fladskærme. Faktisk blev salget mere end fordoblet fra 2001 til 2002, og stigningen overgik producenternes vildeste forventninger. Det fremgår af en ny rapport fra analysefirmaet DisplaySearch.
I 2002 blev der solgt 32,2 millioner LCD-skærme i verden, og det er 105 procent flere end året før. Det gik stærkest med at lange fladskærme over disken sidst på året. I fjerde kvartal af 2002 blev der solgt 30 procent flere fladskærme end i tredje kvartal.
Ifølge undersøgelsen steg antallet af solgte computerskærme med 15 procent fra 2001 til 2002, men stigningen skyldtes udelukkende de populære fladskærme. Salget af skærme med billedrør faldt nemlig med to procent.
I 2002 var det dog stadig billedrørsskærme, der stod for størstedelen af det samlede salg på 117 millioner skærme. Ifølge en analyse fra IDC vil dette ændre sig i 2003, hvor fladskærmene vil overhale de traditionelle skærme.
På verdensplan stod der Dell på hver syvende LCD-skærm, der blev solgt i 2002, og dermed ligger Dell nummer et foran Samsung og HP. I Europa bliver der dog solgt flere Samsung-skærme end Dell-skærme.