Kan industrilandes store interesse for den 100 dollar dyre børnecomputer OLPC friste fattige børn til at sælge maskinen til overpris?
Det frygter Jan Sølberg fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, som til hverdag arbejder med naturfag og it i undervisningen.
Problemet er at den kommercielle interesse for u-lands pc'en på den måde indirekte kan true projektet, fortæller Jan Sølberg.
Spørgsmålet er nemlig, om det kan lade sig gøre at forhindre, at den billige bærbare ender som trofæ på hylder efter at være blevet opkøbt og viderehandlet på e-Bay.
Nogen vil blive fristet
"Markedet er der. Og hvis de kan få 500 dollar for en 100-dollars computer, som de i øvrigt har fået gratis, kan man jo godt regne med, at der er nogen der vil være fristede," siger Jan Sølberg, der har prøvet OLPC.
Men lykkes det at forhindre denne risiko, kan One Labtop Per Child projektet hos MITpotentielt være et revolutionerende stærkt værktøj for undervisningen i udviklingen i u-lande, mener Jan Sølberg.
"Jeg synes, at det er et af et af de potentielt mest interessante bidrag til at udligne nogle af de forskelle, vi ser i verden," siger Jan Sølberg.
Kan det hele
Han blev første gang opmærksom på projektet for et halvt år siden.
Hvis pc'en og projektet kan holde, hvad det lover, kan computeren efter hans mening være det ultimative læringsredskab.
Potentielt mangler der ingen af de funktioner, som man er vant til fra en almindelig computer, fortæller Jan Sølberg.
"Den kan fungere som bog og til at oprette lydfiler og afspille dem. Potentielt er der ikke noget, som den ikke kan," siger Jan Sølberg.
Men efter at have prøvet en foreløbig udgave af den hvid-grønne u-lands pc lidt hos Computerworld, er Jan Sølberg bekymret for, om pc'en er stabil nok.
Ikke helt stabil
"Den er lidt tung at danse med. Hvis man skal forestille sig, at børn skal bevare interessen i det, er man nødt til at sikre sig at have et stabilt system, som ikke bliver frustrerende meget hurtigt," siger Jan Sølberg.
Den største bekymring er dog, hvordan man vil udruste lærerne, påpeger Jan Sølberg.
Pc'en er nemlig kun et redskab, og hvis det skal tjene et undervisningsformål bliver læreren en helt central person.
I denne fase bliver det lærerens rolle at holde fast i, at eleverne gør nogen ganske bestemte ting som at læse en bestemt bog eller at komponere et bestemt stykke musik.
På den måde opnår pc'en betydning i undervisningen og bliver en meningsfuld støtte for undervisningen.
"På den måde bliver det muligt for underviseren at opnå nogle ting, som ikke ville kunne lade sig gøre uden computeren," siger Jan Sølberg.