En menneskelig fejl i håndteringen af Ikeas it-system er ifølge den svenske møbelgigant årsagen til, at flere tusinde danske kunder har fået trukket store beløb på deres bank-konti.
Det skriver B.T.
Mediet citerer brugere af TrustPilot, hvori Ikea på det seneste har fået mange negative anmeldelser.
"Ikea har uretmæssigt trukket et beløb på over 60.000 kroner fra vores konto i dag. Ved henvendelse til Ikea angiver de, at der er tale om en fejl, og at vi vil modtage beløbet retur indenfor 2-5 dage," skriver en bruger ifølge BT i sin anmeldelse og uddyber:
"I mellemtiden må vi så undskylde overfor vores bank og undlade at betale regninger for blandt andet vores barns daginstitution."
Mediet skriver, at 2.024 kunder er blevet ramt af fejlen. Den skyldes ifølge Ikea en "menneskelig fejl i håndteringen" af virksomhedens it-system.
»En gruppe kunder er blevet trukket et beløb, som de ikke skulle være blevet trukket, på baggrund af en hel eller delvis annullering af deres ordre,« skriver Ikeas kommunikationsdirektør Christian Mouroux til BT.
Ifølge ham arbejder Ikea nu på at få ekspederet de sidste kunders tilbageførsler.
Ikea har seks varehuse i Danmark. I sit seneste regnskab omsatte virksomhedens danske afdeling for 5,2 milliarder kroner.