Artikel top billede

(Foto: SE koncernen / Nikolai Tuborg)

Norlys accepterer millionbøde for vildledende markedsføring

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Norlys gav forbrugere et forkert indtryk af, at de ved at være elkunder i selskabet kunne opnå en stor rabat på deres forsikringer.

Norlys accepterer en bøde på tre millioner kroner for vildledende markedsføring. Det sker i en sag om rabat i et forsikringsselskab.

Det skriver Børsen, som citerer Ritzau.

Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt Norlys for brud på markedsføringsloven.

Mellem juni 2022 og maj 2023 oplyste selskabet forbrugere om, at de som elkunder hos Norlys kunne opnå rabatter på henholdsvis 11 procent og 15 procent ved at samle forsikringer hos et bestemt forsikringsselskab.

I samme periode tilbød forsikringsselskabet dog rabatter på henholdsvis 8 og 12 procent, hvis man samlede forsikringer hos selskabet.

Altså et spænd på tre procentpoint mindre på rabatten for Norlys-kunderne.

"Det er vildledning, fordi forbrugerne kunne have opnået næsten lige så store rabatter hos samarbejdspartneren uden at være kunde hos Norlys,” siger forbrugerombudsmand Torben Jensen ifølge Børsen i en pressemeddelelse.

Mads Brøgger, som er direktør for Norlys' energiforretning, er ifølge Ritzau ikke enig med Forbrugerombudsmanden i, at der er tale om vildledende markedsføring. Selskabet har valgt at betale bøden frivilligt for at få afsluttet sagen.

“I bagklogskabens klare lys ville vi gerne have formuleret os mere præcist, men det er vigtigt for mig at sige, at vi ikke har haft nogen intention om at vildlede, og jeg kan kun beklage, hvis det har kunnet opfattes sådan,” siger Mads Brøgger ifølge Børsen i en pressemeddelelse.