It-branchen trives som ikke set længe, og det viser sig blandt andet i et rekordstort antal virksomheds-opkøb.
Ifølge Financial Times blev der sidste år købt selskaber op for mere end 100 milliarder euro svarende til cirka 750 milliarder kroner, og det er bemærkelsesværdigt.
Opkøb i den størrelsesorden er ikke set, siden før den herostratisk berømte dotcom-boble sprang med et brag, der kunne mærkes kloden rundt i 2000.
- Vi ser også mange opkøb i kanalen både i Danmark og på nordisk plan, siger Anders Elbak, analysechef, IDC.
Volumen og konvergens
Herhjemme bæres opkøb og sammenlægninger frem af to forhold.
Dels er det afgørende vigtigt for de store distributører at øge volumen, fordi fortjenesten ved at levere bokse er lillebitte, dels smelter mange produkter sammen i denne tid.
- For eksempel købte Cisco danske Kiss Technology, og det hænger sammen med, at stadig mere underholdning præsenteres i de private hjem på en netværksbaseret platform, siger Anders Elbak og fortsætter:
- Mange opkøb herhjemme har også at gøre med, at virksomhederne forsøger at købe sig til nye kompetencer.
IDC-analytikeren hentyder blandt andet til Topnordics sammenlægning med Ementor, der betød, at den store forhandler pludselig var i stand til også at levere egentlige konsulentydelser udover bokse og tilknyttede basale ydelser.
Fra 14 til 18 mega-handler
Ifølge tal fra konsulentselskabet PriceWaterhouseCoopers blev markedet for opkøb og sammenlægninger sparket til tops af 18 mega-handler, hvoraf den største var sammenlægningen af franske Alcatel med amerikanske Lucent Technologies. En transaktion til en værdi af godt 83 milliarder kroner.
De 18 gigant-handler i 2006 kan sammenlignes med 14 af slagsen i 2005.
Agressive bud fra kapitalfonde fik også værdien af de store handler til at stige i det forgangne år. Den andenstørste tech-orienterede overtagelse var ifølge Financial Times købet af Philips Semiconductor.
Bag den handel til godt 55 milliarder kroner stod en gruppe af investorer med Kohlberg Kravis Roberts i spidsen.
Investeringer i nyere og stærkt voksende markeder som Indien og Asien tog også fart i 2006. Eksempelvis steg handlen mellem Europa og Asien med 167 procent i 2006 med transaktioner begge veje, skriver Financial Times.
I al ubemærkethed
Store spektakulære virksomhedsovertagelser har det med at tsjæle rampelyset, men faktisk er 94 procent af alle handler foretaget i 2006 værdisat til mellem 75 millioner og 3,8 milliarder kroner.
Selv om Googles overtagelse af videodelings-sitet YouTube til en værdi af 9,8 milliarder kroner trak store overskrifter sidste år, så investerede Oracle og IBM i fællesskab mere end 65 milliarder kroner på i alt otte opkøb i 2006 uden at trække lige så store overskrifter.