Efter år med en outsourcing-bølge af hele eller store dele af virksomhedernes it-drift, går tendensen nu imod at flere danske virksomheder tager dele af deres it-drift hjem igen.
Det sker typisk, fordi firmaerne er utilfredse med kvaliteten, prisen eller fleksibiliteten af deres outsourcing-aftaler.
Opgaverne har nemlig nu været outsourcet så længe, at virksomhederne er blevet mere modne i deres indkøb af outsourcing-ydelser.
- Nu har de fået nogle erfaringer. De ved, hvad man kan forvente af en stor outsourcing-kontrakt, og de ved, hvor de vil have forbedringer, siger Karsten Fogh Ho-Lanng fra analyseinstituttet IDC.
Diskret outsourcing
Ifølge Karsten Fogh Ho-Lanng går tendensen i retning mod den såkaldte diskrete outsourcing, som betyder, at firmaerne køber mere forædlede outsourcing-ydelser, som eksempelvis en specialist i application management i stedet for en væg-til-væg outsourcing af hele it-driften.
- Den insourcing vi ser, er et udtryk for, at man ikke er tilfreds med det, som man har fået leveret, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Den konklusion når firmaerne frem til, fordi de nu tager mere kritisk stilling til hver proces, og på den måde finder ud af, at det bedre kan betale sig at varetage visse processer selv.
- Insourcing er kun i meget få tilfælde et udtryk for, at alt bliver taget hjem igen, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Det er typisk prisen, kvaliteten og fleksibiliteten af den outsourcede ydelse som gør virksomhederne utilfredse.
Samtidig opstår der normalt ikke store uenigheder i Danmark på grundlag af outsourcing kontrakter.
Outsourcing-marked falder ikke
- Det er et udtryk for, at man har fundet nogle forbedringspotentialer. Og det giver nye krav til leverandørerne, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Den stigende tendens til insourcing betyder ikke, at der er fald i outsourcing-markedet, understreger analytikeren.
- Tværtimod. Men vi set et skifte i den type af outsourcing-ydelser, som man køber, og at der er flere, der vælger at insource dele af deres it-drift, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.