Google dominerer internetsøgning i mange lande, men i Japan er den amerikanske søgemaskine lidt af en dværg.
Først nu efter seks år er det lykkedes Google at komme på listen over de 10 største søgemaskiner.
Det viser data fra NetRatings Japan.
Google og de associerede sites tiltrak 17,4 millioner brugere i Japan i september, hvilket er en stigning på godt fem millioner i forhold til de 12,1 millioner besøgende, som Google havde i september 2005.
Nummer 10 lige akkurat
De 17,4 millioner var lige akkurat nok til, at Google sneg sig ind som nummer 10 på NetRatings månedlige opgørelse over de mest besøgte sites.
De 17,4 millioner besøgende placerer Google lige efter Amazon.com og langt efter Yahoo Japan, der havde 23,6 millioner besøgende i september.
I september 2000 etablerede Google sig i Japan og har været temmelig frustreret siden, fordi det har været plat umuligt at opnå den samme popularitet i Japan, som søgemaskinen ellers nyder i det meste af verden.
Reklame på togsider
Sidste år gik Google så vidt, at virksomheden brugte penge på at annoncere på togsider og jernbanestationer for at gøre reklame for den dengang nye Google News.
Det var første gang nogen sinde, at Google brugte reklamer for at nå ud til almindelige mennesker.
Googles væsentligste konkurrent i Kina er Yahoo, der med Softbank i ryggen nemt distancerer konkurrenterne med hjælp fra en stribe tjenester heriblandt Yahoo Auctions.