Næsten hver fjerde kineser som bruger internettet blogger også aktivt.
Det fortæller landets statsdrevne pendant til danske DK-Hostmaster, Internet Network Information Center (CNNIC), som står for ledelsen af det kinesiske topdomæne .cn.
Tidligere har en række analytikere gættet på tal som rammer alt fra et par millioner til over 30 millioner bloggere. Men CNNIC mener altså at Kina har 7,7 millioner aktive bloggere.
CNNIC, som også holder øje med statistikker over internetforbruget i landet, definerer en aktiv blogger som en person, der opdaterer sin blog mindst en gang om måneden i gennemsnit.
Ifølge informationscenteret har Kina et langt større antal bloggere, hvis man regner mindre aktive med. Således har 17.5 millioner kinesere sat mere end 34 millioner blogs online, når alt regnes med, siger CNNIC.
Derudover læser 75 millioner kinesiske internetbrugere blogs, hvoraf 54,7 millioner af CNNIC betegnes som aktive blog-læsere. Kina havde I alt 123 millioner internetbrugere, målt i slutningen af juli i år.
Blogs er på kort tid blevet meget populært blandt de kinesiske internetbrugere. Antallet af bloggere stiger tre gange hurtigere end antallet af internetbrugere generelt.
Der er nu 30 gange så mange kinesiske bloggere som der var i 2002, og antallet af aktive bloggere vil nå 10 millioner inden årets udgang, siger CNNIC.