Verdens tre største mobilproducenter har inden for en måned meddelt, at de vælger den tyske it-messe fra.
Motorola, BenQ og Nokia vil således heller ikke være at finde på Cebit-messen i 2007.
Derved følger de tre virksomheder trop med en lang række af verdens helt store it- og elektronik-virksomheder.
De udenlandske giganter ønsker nemlig i langt mindre grad end tidligere, at deltage på Cebit.
En af de væsentligste begrundelser for at melde afbud er, at man hellere vil deltage i målrettede messer som IFA, der fokuserer på forbrugerelektronik, og ikke drukne i den meget store og brede Cebit-messe.
Samtidig vil de store elektronikproducenter hellere vise de nye produkter til kunder og ikke til forretningsfolk, der er den dominerende deltagergruppe på Cebit.
Danskerne er klar
Trenden ser dog ikke ud til at skræmme de danske deltagere væk. De har nemlig ikke mistet lysten til at deltage på Cebit.
Der er ingen tegn på, at de danske virksomheder vælger Cebit-messen fra fortæller Rikke LaCoppidan, fra Dimex, der koordinerer de danske tilmeldinger til Cebit.
- Danske virksomheder bruger primært messen til at pleje kontakter og få nye forretningsforbindelser, siger Rikke LaCoppidan.
Fokus på forbrugerne
De udenlandske gigantvirksomheder har allerede etableret et solidt forhandlernet, og har derfor ikke det samme incitament til at dukke op.
Entusiasmen for Cebit har i de seneste år da også været støt faldende blandt giganterne.
I fjor valgte Philips, HP, Canon, Cisco og Palm messen fra. Begrundelsen var, at messen først og fremmest tiltrækker forretningsfolk og ikke forbrugere.
Mange flytter således fokus over på mindre specialmesser som eksempelvis IFA-messen i Berlin, hvar man rammer denne målgruppe.
Taiwanske BenQ begrunder da også deres nylige afbud med, at virksomheden fokuserer på forbrugerelektronik og mobilenheder.
Derfor bruger firmaet krudtet på IFA-messen i Berlin og 3GSM World Congress i Barcelona.