It-ordfører for Dansk Folkeparti, Jørn Dohrmann, tvivler meget stærkt på, at elselskabernes bredbåndsforretninger bliver rentable.
Han frygter, at der bliver spillet hassard med el-forbrugernes penge.
Det er specielt kunderne på landet, som han mener, bliver taget som gidsler i elselskabernes investeringer.
Det gælder også ham selv, i det han bor i Vamdrup syd for Kolding.
Jørn Dohrmann begrunder blandt andet sin frygt med, at en række elselskaber har meldt ud, at de ikke ønsker at dække yderområderne, fordi det ikke er rentabelt.
- Som el-forbruger på landet har jeg ikke noget som helst gavn af, at elselskaberne går ind på bredbåndsmarkedet. Jeg er kun med til at tage risikoen, lyder det fra Jørn Dohrmann.
Uduelige el-direktører
Selv om der i 2005 blev investeret mere end en milliard kroner fra elselskabernes side på bredbåndsmarkedet, er der nemlig ingen garanti for, at også de danskere, der bor langt ude på landet, nogensinde får tilbudt de lynhurtige fiber-forbindelser.
Derfor har Jørn Dohrmann stillet flere §20-spørgsmål til Videnskabsminister Helge Sander (V), hvor han beder ministeren vurdere, i hvilket omfang elselskabernes fibersatsninger vil bidrage til at skabe adgang til bredbånd i landdistrikterne.
- Kunderne kan blive taget som gidsler, fordi der sidder nogle inkompetente direktører, som måske ikke kender bredbåndsmarkedet. Som det er nu, kan bestyrelsen sådan set spille fandango med pengene, uden at jeg som forbruger kan melde fra, forklarer Jørn Dohrmann.
Han tvivler samtidig på bæredygtigheden i elselskabernes bredbåndforretninger.
- Jeg er overbevist om, at der sidder nogle chefer, som ikke er ret dygtige til deres job, når de går ind på andre markeder. Så jeg synes, at der skal ruskes op i den her sag, og det er derfor, jeg har stillet spørgsmål til ministeren, forklarer Jørn Dohrmann
Fortsat få kunder
IT- og Telestyrelsens beregninger viser, at der ved udgangen af 2005 blot var 6.000 reelle kunder hos elselskabernes bredbåndsforretninger.
Udbredelsen af fiber-forbindelserne er dermed fortsat begrænset, og det får Jørn Dohrmann til at stille spørgsmålstegn ved elselskabernes satsninger.
- Elselskaberne er sat i verden for at give billig el til forbrugerne, og når man går et område, som man ikke er specialist på, så kan det medføre, at der er nogen, der pådrager sig et underskud.
- Det er kunderne selvfølgelig de eneste, der kan betale, siger Jørn Dohrmann.
Han foreslår derfor, at man laver en ordning, hvor det kræver forbrugernes samtykke, hvis elselskaberne vil poste penge i bredbåndsforretningerne.