Sommermånederne er som regel en trist tid for it-distributørerne, men sidste sommer var anderledes munter for it-distributøren Nordisc Distribution.
- Vores omsætning lå i sommermånederne 20-30 procent over budgettet, og det var afgørende for den fremgang i resultatet, som vi fik, siger Torben Morell, økonomidirektør, Nordisc Distribution.
Fremgangen er i faktiske tal ikke stor, men det hænger sammen med, at Nordisc Distribution er et ret nyt firma.
Forgængeren Nordisc Computer, som gik konkurs i 2003, havde i sin storhedstid en årlig omsætning på den høje side af 200 millioner kroner.
Niche niche niche
At Nordisc i modsætning til de fleste andre kunne holde dampen oppe i de sløve sommermåneder hænger sammen med virksomhedens næse for nicheprodukter.
- Det var salg af Flashram-produktet Ridata, der henover sommeren boostede omsætningen, fortæller Torben Morell.
Ridata er ikke store i Danmark, og det er netop kodeordet for Nordisc.
- Vi er blevet ret gode til at finde nicheprodukter, der får fine anmeldelser i udenlandske fagtidsskrifter, men som endnu ikke er slået igennem i Danmark. Dem markedsfører vi og kan holde en forholdsvis god indtjening på, siger Torben Morell.
Blandt Nordiscs "gode" produkter er high end grafikkort, blæsere og strømforsyninger og flash ram.
Gennemtrawler Cebit
De to ejere af Nordisc Distribution har mange kontakter i branchen og har efterhånden en skarp næse for kommende produkter.
Senest har de efter et grundigt forarbejde gennemtrawlet den tyske Cebit.-messe efter potentielle sællerter.
- Jeg forventer, at vi slutter aftaler om forhandling af nok 10 nye produkter i halen på Cebit. Produkter, som er i en høj kvalitet, men som samtidig er små i Danmark, siger Torben Morell.
Han regner med, at virksomheden vil tage endnu et lille skridt i indeværende år og øge resultatet på bundlinen med 20-30 procent.