Flere spilfirmaer forsøger sig med nye distributionsmodeller, hvor spillene kan købes online og downloades. Fordelen for spilfirmaerne er færre at dele profitten med.
Seneste spilfirma til at eksperimentere med online-distribution er firmaet S2 Games, som planlægger at sælge spillet Savage 2 via downloads. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Spillet er en efterfølger til "Savage: The Battle for Newerth", som i butikkerne blev solgt for 49,99 dollars i 2003, hvor S2 fik omkring 20 dollars for hver solgt enhed.
Med online-modellen forventer S2 at sælge efterfølgeren "Savage 2: A Tortured Soul" for 29,99 dollars som download og selv beholde omkring 28 dollars per solgt enhed.
- Vi får en større bid af kagen, siger chefdesigner Marc DeForest til Reuters.
Idéen anvendes allerede af en række onlinespil, som sælger enten hele spil eller udvidelsespakker som download.
Også spilfirmaet Valve, der står bag "Half Life", distribuerer i stort omfang spil som downloads.
Spilfirmaet NCsoft, der står bag blandt andet "Lineage" og "City of Heroes", distribuerer også spil som download, men ifølge selskabets erfaringer, er har det kun begrænset indvirkning på butikssalget.
- Folk ønsker stadigvæk at få en æske i hænderne, siger salgsdirektør Dorothy Ferguson fra NCsoft i Nordamerika til Reuters.