Den seneste tids opkøb og konsolideringer i it-branchen er ikke, som analysehuset IDC Nordic har givet udtryk for, en tendens til, at markedet vender sig mod totalleverandører.
WM-data har i hvert fald en anden opfattelse.
- Jeg er ikke enig med IDC i, at markedet bevæger sig mod one-stop-shopping. Jeg synes, at det ser mere og mere ud til, at markedet bevæger sig mod en opdeling i infrastruktur-leverandører og så leverandører, som er mere orienterede mod services og løsninger på applikationssiden, siger Jesper Scharff, administrerende direktør, WM-data.
IBM skal være over det hele
På infrastruktursiden bliver spillere som Atea og Topnordic mere aktive, mens WM-data kun i langt mindre omfang beskæftiger sig med infrastruktur.
- Så er der selvfølgelig sådan nogle som IBM, der er lidt over det hele, men det er også så stort et selskab, at det skal vokse over det hele, hvis det skal vokse overhovedet, siger Jesper Scharff.
Han har selv sagt farvel til hardwareforretningen, der sidste år blev solgt fra til Atea.
Kerneforretningen
WM-datas kerneforretning er it-løsninger og -services og her steg omsætningen sidste år med cirka 70 millioner kroner, hvilket svarer til en procentuel vækst på omkring 10.
- Frasalget af hardwareforretningen har kostet os i omegnen af 90 millioner kroner i omsætning, men til gengæld har vi oplevet en ganske god vækst i vores kerneforretning, siger Jesper Scharff.
Salget i andet kvartal 2005 af server- og storage-forretningen har bevirket et fald i hardware-omsætningen på 90 millioner kroner og et samlet fald i omsætningen på tre procent.
Mere vil have mere
Det danske datterselskab giver i dag overskud, men det kan blive bedre.
- Vi er profitable nu, men vil gerne være mere profitable, siger Jesper Scharff, der forventer en klar vækst i omsætningen i år.
- Væksten i såvel omsætning som indtjening skal vokse i år med en tocifret procentsats. Det er min klare forventning, siger WM-data-direktøren.
Han har "gode intentioner" om at købe op i år inden for virksomhedens kerneområder - løsninger og services.
Konkurrencen mærker WM-data lidt forskelligt alt efter forretningsområde fra aktører som Cap Gemini, Columbus, EDB Gruppen, Tietoenator og IBM, mens WM-data stort set aldrig er i konkurrence med Topnordic.
Tallene i regnskabsboksen for 2005 er pillet ud af koncernregnskabet, der opgøres efter andre regnskabsprincipper end det danske.
Tallene er derfor i nogen grad et estimat.