Artikel top billede

Oracle stifter Larry Ellison byder velkommen til Matt Garman, CEO for AWS, på scenen til CloudWorld 2024 i Las Vegas. (Foto: GAMMA NINE PHOTOGRAPHY / Marc Fiorito)

Jeg sidder få meter fra Larry Ellison i en stor sal - noget nyt er ved at ske hos Oracle

Oracle CloudWorld, Las Vegas: Aktiekursen når rekord, Larry Ellision optræder med sine hjemmelavede slides, og Oracle taler om blivende partnerskaber. Det er en markant ændring fra dengang, hvor Oracle var frygtet for sin aggressive licenspolitik.

Oracle CloudWorld, Las Vegas: Retfærdigt eller uretfærdigt, få firmaer kan få it-professionelle på barrikaderne som Oracle.

Bringer jeg navnet op i samtaler med modne it-folk - også folk, der selv har arbejdet for eller tæt sammen med tech-giganten - er der næsten uundgåeligt historier om tidligere tiders skrappe licenspolitik og arrogante tilgang til partnere og kunder.

Den slags trækker lange skygger og koster potentielt dyrt, også 10-15-20 år efter.

Det ved de godt hos Oracle - og har vidst det i et stykke tid. Ellers kan de bare ringe til VMware, som på ét vanvittig år er rutschet hele 22 pladser ned af Computerworlds Image-liste, hvor Oracle for tiden indtager plads nummer 43 ud af 50.

Men lad mig lige vove pelsen:
Oracle er i gang med at genopfinde sig selv, og selskabet ser ud til at tro på det.

Lige for tiden er der Oracles CloudWorld i Las Vegas, hvor Computerworld er med.

Men jeg har også oplevet det senest på en Oracle konference i London i foråret, hvor højtplacerede Oracle-ansatte talte om kundedrevne indsatser, om at levere løsninger, der var mindre rigide end konkurrenternes (uden for citat: Et knapt så diskret skub til SAP) og om at drifte løsninger, som kunderne kendte vilkårene for de næste 10 år frem.

Ville tvinge løsninger ned i halsen

Firmaet, der engang virkede som om, at det ville tvinge dets løsninger ned i halsen på kunderne, fremstår over en kam som mere ydmygt og åbent. Og, igen uden for citat, parat til at konkurrere på pris.

På CloudWorld, som løber frem til torsdag, er Oracles CEO siden 2019, Safra Catz, på mange måder konkretiseringen af denne tilsyneladende forvandling.

“Vi leverer ikke bare teknologi. Vi er nu jeres partnere,” sagde hun under sin åbningskeynote, mens hun forsikrede publikum om, at Oracle fortsat vil være en central del af deres digitale transformation.

Catz gjorde også meget ud af at tale om Oracles stærke rødder.

Hun nævnte Larry Ellison, firmaets medstifter og CTO, som en af de mest innovative skikkelser i tech-verdenen.

"Vi gør tingene anderledes nu"

Men Catz var klar i mælet omkring, hvordan Oracle har ændret sig:

"Vi gør tingene anderledes nu," forklarede hun.

Hun understregede, at Oracles cloud-løsninger er hurtigere og mere sikre og tilbyder kunderne fleksibilitet som aldrig før.

Hvad end man har brug for en privat, offentlig eller "air-gap" cloud, kan Oracle nu levere – endda hvis man skulle ønske at køre det hele fra et skib.

På scenen, klædt helt i sort og med en rolig stemmeføring, er Safra Catz meget langt fra den klassiske rockstjerne-stil, som andre tech-giganter ofte dyrker.

Selvfølgelig blev firmaets 47-årige historie nævnt, og Larry Ellison fremhævet som en visionær skaber.

Men det var kunderne, som var i fokus - så meget at den timelange session blev næsten søvndyssende.

For når selv et sceneinterview med CIA's CIO ender med 10 minutters gensidig og kedeligt rygklapperi, bliver ydmygheden for meget.

Fint nok at Oracle vil fremhæve kunderne, men et bud eller to på fremtiden ville have klædt keynoten.

Det var i hvert fald næsten pinligt hvor mange tomme pladser, der var i den gigantiske sal, da Catz sluttede med at takke et publikum, der for længst havde rejst sig og nu strømmede mod udgangen.

Måske fordi åbningskeynoten på mange måder blot var mere af den samme (interessante) udvikling, hvor kunder kan sammensætte deres cloud- og databaseløsninger på kryds og tværs. Også selv om mange CIO'er for tiden prøver at konsolidere deres it-landskab for at få færre leverandører.

Tydelige tegn på ny strategi

Et tydeligt tegn på Oracle nyere strategi er den måde, hvorpå firmaet nu indgår samarbejder med gamle konkurrenter, næsten ærkefjender som AWS, Google og Microsoft. Noget som også på mange måder er hovednyheden på CloudWorld.

Det, der engang kunne ligne en "walled garden"-tilgang, hvor teknologier kun fungerede internt hos én leverandør, er nu blevet til en åben platform, hvor kunder kan vælge og vrage blandt flere teknologier og clouds, og stadig få dem til at arbejde sammen.

Det er især multicloud-strategien, der er blevet central for Oracle.

Larry Ellison, Oracles medstifter og CTO, der i august fyldte 80, forklarede under sin del af præsentationen, hvordan Oracle har udviklet sine cloud-løsninger, så kunderne kan integrere dem med andre store aktørers systemer.

Alt sammen med hjælp af en række tydeligt hjemmelavede slides, som må have fået Oracles marketingafdeling til at bide i sine designmanualer i ren frustration.

(artiklen fortsætter under billedet)

"Vi bygger vores teknologi, så du kan køre dine ting lige præcis, hvor du vil have dem," sagde Ellison.

Det betyder, at kunder, der anvender AWS eller Microsoft Azure, nu kan køre Oracles database-teknologi direkte på disse platforme.

Oracle har endda gjort det muligt at forbinde sin egen cloud direkte til AWS, hvilket tidligere var en teknologisk udfordring for mange.

I det hele taget var det en noget anden Larry Ellison end ham, som vi kender, på scenen.

Ingen hånende kommentarer fra Larry

Den Larry, der tidligere var kendt for at drille og håne konkurrenterne, er nu i gang med et nyt korstog med henblik på atomfavne konkurrenterne og give kunderne den ultimative valgfrihed.

Det er ikke længere nødvendigt at vælge mellem teknologier: Oracle gør det muligt at kombinere dem, lød budskabet.

Larry Ellison, der måtte finde en stol frem under sin keynote, benyttede derfor lejligheden til at minde publikum om Oracles rødder anno 1977:

"Før konferencen hed CloudWorld, hed det OpenWorld, fordi vi kørte på alt muligt. Det gjorde vi i årtier. Forskellige maskiner, forskellige operativsystemer. Det var hele ideen."

Men da cloud-revolutionen begyndte, mistede kunderne ifølge Ellison muligheden for at mixe og matche teknologi fra forskellige leverandører.

"Vi mistede ideen om, at kunder kunne købe fra mange firmaer, og at teknologierne kunne arbejde sammen," sagde Ellison.

Han understregede, at Oracle nu er tilbage i sporet med en multicloud-strategi, der giver Oracle, Google, AWS og Microsoft-brugerne flere valgmuligheder end nogensinde før.

Om det er nok til at slette sporene fra tidligere tiders mere aggressive forretningsførelse må tiden vise.

Men tallene taler i hvert fald deres tydelige sprog.

Lige inden CloudWorld offentliggjorde Oracle tallene fra første kvartal i 2024-regnskabet som viste en god vækst inden for især OCI, som Oracles cloud hedder.

Det sendte aktiekursen på endnu en stigning og til en ny rekord. Se alle Oracles finansielle resultater her.

Så måske er Larry Ellison blevet mere ydmyg. Men han er i hvert fald ikke blevet fattig.

Computerworld er inviteret til Las Vegas af Oracle. Læs mere om Computerworld og rejser her.