I takt med udbredelsen af bredbåndsforbindelser håber sikkerhedsfirmaet Symantec at skifte fra at sælge sin software i æsker til at sælge det som service gennem eksempelvis banker og internetudbydere.
En række internetudbydere tilbyder allerede antivirus fra større leverandører som en valgmulighed i forbindelse med et bredbåndabonnement.
Via internetbanker
Det håber Symantec på at kunne udvide til også at omfatte andre af selskabets forbrugerorienterede Norton-produkter.
- Internetudbyderen køber licens til vores software og stiller servicen til rådighed. De kan stå for virusscanning, diskdefragmentering og andre af de ting, Norton SystemWorks gør, og de kan gøre det hele via internetforbindelsen, siger regionsdirektør for Stillehavsregionen David Sykes fra Symantec til nyhedstjenesten CNET.
En anden mulighed for at sælge selskabers produkter i service-form kunne være internetbanker, som ønsker at scanne deres kunders pc'er, før de får adgang til banken.
Betaling vil så eventuelt ske i form af enten en engangsbetaling for at fjerne et ondsindet program eller et fast abonnement på sikkerhedsproduktet.
Et skift til service-baserede sikkerhedsprodukter vil også kunne gøre Symantecs software mindre synlig for de kunder, der ikke er tilfredse med, hvor mange ressourcer programmerne optager i form af plads, hukommelse og arbejdstid.
- Når først du er ovre i en service-situation, så bliver programmernes fodaftryk nærmest irrelevant, siger David Sykes til CNET.