De fire millioner kroner Danware har investeret i halvdelen af den aalborgensiske softwarevirksomhed EnoLogic går godt i tråd med den udmeldte strategi.
- Opkøbet er et forsøg på at revitalisere salget og i øvrigt vokse virksomheden. Vi har tidligere sagt, at vi ville købe virksomheder, der passede ind i vores forretning, og det eksekverer vi så på med overtagelsen af Enologic, siger Peter Grøndahl, administrerende direktør, Danware.
På spørgsmålet om strategien levner plads til yderligere opkøb, siger Danware-direktøren:
- Opkøbene slutter ikke med EnoLogic.
Peter Grøndahl vil ikke løfte sløret for eventuelle opkøbsemner, eller hvornår det næste opkøb kan tænkes at finde sted.
Umiddelbart afkast
Danware forventer umiddelbart afkast af virksomhedens investering i EnoLogic
På længere sigt er det planen, at EnoLogics filtreringssoftware skal integreres i Danwares fjernbetjeningsprodukter, men det er der ifølge Danwares direktør ingen grund til at vente på:
- Man kan jo allerede bruge filtreringssoftwaren sammen med vores produkter. EnoLogic behøver i første omgang ikke være en integreret del, siger Peter Grøndahl, administrerende direktør, Danware.
Danwares speciale er fjernbetjeningssoftware til pc’er, og selskabet er mest kendt for produkterne NetOp Remote Control og NetOp School.
Ud i verden
Hidtil er Enologics filterprodukt kun blevet solgt på det danske marked, men Danware har bestemt tænkt sig at drage fordel af sin verdensomspændende salgskanal.
- Mere end 90 procent af vores omsætning henter vi på eksport til primært det amerikanske marked, siger Peter Grøndahl, der tilføjer følgende om de kommende år:
- Vi skal være dygtigere til at drage nytte af, at vi har et par af verdens bedste produkter inden for deres respektive områder, og vi skal også blive dygtigere til at stjæle markedsandele fra konkurrenterne. Det har vi kke været gode nok til.
Konkurrenter er der ifølge Peter Grøndahl en del af, men Symantec og dens pcAnywhere er den konkurrent, der først falder Danware-direktøren ind.