Artikel top billede

Steve Miranda, vicedirektør for app-udvikling hos Oracle. (Foto: copyright 2017 ORACLE. All rights reserved / Kevin Twomey)

It-boss: Vi er mindst 10 år foran SAP - og jeg kan slet ikke forstå Microsofts betal-for-AI-model

Oracle CloudWorld, Las Vegas: Vicedirektør hos Oracle er ikke bange for at skyde med skarpt mod konkurrenterne. Især Microsofts model med at levere AI som et ekstra tilkøb er i sigtekornet - for betaler du ikke, er resultatet er halve løsninger.

Oracle CloudWorld, Las Vegas: Larry Ellison er måske blevet lidt rundere på sine gamle dage - og Oracle lidt mere ydmyg. Det er der noget om, som jeg skrev forleden.

Men lige under overfladen bobler der også en ret teknologisk drevet selvsikkerhed. Ikke mindst hos Steve Miranda, vicedirektør for app-udvikling hos Oracle, da han stiller op til interview.

Oracles forretningen er traditionelt databaser, så software-forretningen med Fusion-løsningerne inden for ERP-feltet og så det senest tilkomne OCI, Oracles cloud-løsning, som først for alvor tog af, da stifter Larry Ellision omkring 2016/2017 holdt op med at håne cloud-teknologi.

Det er netop Fusion og disse forretningsapps, som Steve Miranda og hans teams arbejder med.

Og det er netop her, at selvsikkerheden er så stor, at Miranda udfordrer både SAP og Microsofts tilgang til cloud og AI.

Og så forventer han, at data kombineret med AI vil ændre selve den måde, som vi anvender forretningssystemer på.

SAP først.

For mens Steve Miranda anerkender, at SAP er meget udbredt, så er Oracle ifølge Miranda mindst 10 år foran den tyske ERP-kæmpe, når det kommer til cloud-baserede løsninger.

Det skyldes ifølge Miranda, at Oracle har flere års forspring med at konvertere sine centrale applikationer til Saas-løsninger, hvilket igen betyder, at kunderne har vænnet sig til nye leveringsformer og afregningsmodeller.

Det er noget, som SAP har kæmpet med de seneste år, fordi selskabets nye opdateringer fremover udelukkende bliver delt med cloud-kunder.

Men for Oracle betyder skiftet, ifølge Miranda, i sig selv øget momentum, fordi de knapt 200.000 brugere og partnere konstant melder ønsker til forbedringer ind igennem Cloud Costumer Connect-platformen.

Steve Miranda fremhæver desuden at en af de mest markante forskelle mellem Oracle og konkurrenter som Microsoft og Salesforce er Oracles tilgang til AI-prissætning.

Et strategisk valg om indbygget AI

For hvor Microsoft tilbyder AI-løsninger som en (lidt dyr) tilkøbsløsning, har Oracle taget et strategisk valg om at integrere AI deres produkter uden ekstra omkostninger.

Det er en plan, som Doug Kehring også delte med Computerworld tidligere på året.

"Med al respekt for vores konkurrenter som Microsoft, der prissætter AI som et add-on, så kan jeg simpelthen ikke se for mig, hvordan man vil sælge et halvt produkt, som kun kan fuldt udnyttes, når du tilkøber AI.", konstaterer Steve Miranda tørt.

Han fremhæver, at Oracle kan holde prisen ”rimelig,” fordi Oracle er en full-stack leverandør, der kontrollerer hele økosystemet fra databasen til AI-modellerne.

Når AI er så vigtig at få indbygget i selve applikationerne – i stedet for at svære over vandene som et tilkøbsprodukt – så handler det for Steve Miranda om, at vi står over for en helt anden måde at bruge forretningssoftware på.

Det er i hvert fald svaret, når han bliver bedt om at kigge i sin krystalkugle.

For AI vil ændre det, som it-afdelingerne vil købe af løsninger – og hvordan vi kommer til at anvende systemerne:

"Vi kommer også til at se konsolidering af systemer. I dag handler det om produktionen, om supply chain og alle mulige andre områder. Det er jo næsten pinligt, at vores kunder har skulle lære alle de begreber, men med AI kan det hele samles og præsenteres, som kunderne har brug for. Det er et kæmpe skift i user-interface og den måde, du bruger apps på.", slutter Steve Miranda.

Computerworld er inviteret til Oracle CloudWorld i Las Vegas af Oracle. Læs mere om Computerworld og rejser her.