To amerikanske chipproducenter, giganten Intel og den mindre Micron, går nu sammen om at danne et nyt fælles selskab, som skal producere flash-hukommelse til blandt andet Apples iPod-musikafspillere.
Med det fælles selskab håber de to firmaer på at kunne få en større bid af det livlige marked for NAND flash-hukommelse, hvor sydkoreanske Samsung er dominerende.
Det nye firma, som får navnet IM Flash, har allerede indgået en aftale med dets første kunde, som bliver Apple, der skal bruge flash-hukommelse primært til selskabets iPod.
IM Flash bliver dog langt fra eneleverandør til Apple.
Apple har nemlig netop indgået langtidsaftaler med tre andre leverandører af flash-hukommelse: Samsung, Hynix og Toshiba.
Ved at have hele fem chipproducenter som leverandører vil Apple forsøge at gardere sig mod forsyningsproblemer, der kan spolere Apples evne til at fastholde sin markedsandel inden for bærbare musikafspillere.
- Vi ønsker at være i stand til at kunne producere lige så mange af vores iPods, som markedet efterspørger, udtaler Apple-direktør Steve Jobs.
Ifølge Intel og Micron vil IM Flash dog skulle stå for at levere en betydelig del af de flash-moduler, selskabet efterspørger.
Det betyder samtidig, at Apple vil lægge en forudbetaling på knap 1,6 milliarder kroner til hver af de to selskaber.
Intel og Micron vil hver bidrage med omkring 7,6 milliarder kroner til det nye selskab, men forventes over de næste tre år at investere yderligere 8,9 milliarder hver.
Ifølge brancheanalysefirmaet iSuppli sidder Samsung i øjeblikket på 50,2 procent af markedet. Micron på femtepladsen sidder til sammenligning på blot 3,4 procent af markedet for NAND flash-hukommelse.
Flere chipproducenter har vendt blikket mod flash-hukommelse, efter især markedet for DRAM-kredsløb er blevet mindre profitabelt.
Den øgede konkurrence betyder lavere priser for forbrugerne, der kan købe flash-hukommelseskort til lave priser, ligesom det kan betyde lavere priser på eksempelvis de mp3-afspillere, der tager konkurrencen op med iPod.
De lavere priser betyder imidlertid samtidig, at en række elektonikproducenter forsøger at øge deres produkters konkurrenceevne ved at øge mængden af indbygget flash-hukommelse.
- Lige nu falder prisen på NAND flash-hukommelse stadigvæk, men hvis der bliver mangel på flash-hukommelse, vil producenterne forsøge at sætte prisen op, siger analytiker Hiroyuki Shimizu fra analysefirmaet Gartner.