Op mod 40.000 ansatte i staten har ikke adgang til en pc fra deres arbejdsplads og kan derfor få problemer med at se deres lønsedler, når staten dropper lønsedler på papir til fordel for elektroniske fra november.
De statsansattes elektroniske lønsedler vil blive leveret i elektroniske postkasser via e-Boks. Det kan give problemer for de cirka 40.000 uden adgang til en pc på deres arbejdsplads.
Gruppen er cirka dobbelt så stor, som den oprindeligt blev skønnet til, skriver Berlingske Tidende.
SF's it-ordfører, Morten Homann, har tidligere stillet spørgsmål om fejlskønnet til finansminister Thor Pedersen (V) og følger nu nøje, hvad der sker.
- Det er svært at komme videre lige nu, når der ikke i ministerens svar er meget nyt eller nogen bud på de overvejelser, der ligger bag hele beslutningen. Så jeg vil holde vågent øje med, hvad der sker, når først det er trådt i kraft, og så forfølge sagen derefter, siger Morten Homann til Berlingske Tidende.
Økonomistyrelsen, som koordinerer overgangen til elektroniske lønsedler, oplyser, at universiteter og andre statslige arbejdspladser på forskellige måder forsøger at mindske problemet.
Flere har således valgt at etablere computer-caféer for medarbejdere uden pc-adgang, mens andre indtil videre vælger at fortsætte med en papirlønseddel til medarbejderne.
Økonomistyrelsen vurderer, at antallet af papirlønsedler løbende vil falde, når de digitale lønsedler er en realitet.