Udviklerne bag de millioner af apps i App Store har dårlige forretningsvilkår.
Det har EU-Kommissionen anklaget Apple for ad flere omgange – senest i juni måned, hvor Kommissionen anklagede iPhone-producenten for kun at tillade app-udviklere styring gennem såkaldte "link-outs."
Da Apple ikke før tillod promovering og kommunikation direkte gennem apps i App Store, var udviklerne begrænset til ”link-outs,” hvor brugerne af en app omdirigeres til udviklernes webside, hvor de så kunne tilkøbe et produkt.
Den snørklede vej til mersalg overtræder EU's teknologiregler, siger EU-Kommissionen.
Men nu ændrer Apple sin App Store-politik i EU for at give udviklere bedre mulighed for at kommunikere med deres kunder. Det skriver Reuters.
Apple meddeler, at udviklere nu vil kunne kommunikere og promovere tilbud overalt – ikke kun på udviklernes egen hjemmeside.
Frihed med en pris
Selvom mere frihed til udviklere umiddelbart lyder som en god nyhed, så kommer friheden med en pris.
Apple vil nemlig indføre to nye gebyrer: Et indledende erhvervelsesgebyr på fem procent for nye brugere og et gebyr på 10 procent for butikstjenester for ethvert salg foretaget af app-brugere på en hvilken som helst platform inden for 12 måneder efter app-installationen.
I øjeblikket opkræver Apple tre typer gebyrer: et grundlæggende teknologigebyr for mindre end en procent af alle apps, en reduceret provision for alle digitale varer og tjenester, der sælges gennem App Store, og et valgfrit gebyr for betalings- og handelstjenester.
De to nye gebyrer vil erstatte den reducerede provision for alle digitale varer og tjenester, der sælges via App Store.
Særligt musiktjenester som Spotify har været i konflikt med Apple omkring deres gebyrer i App Store.
Spotify siger til Reuters, at de nu er i gang med at vurdere Apples nye forslag:
"Ved første øjekast kan man se, at Apple ved at kræve et gebyr på hele 25 procent for grundlæggende kommunikation med brugerne endnu en gang åbenlyst tilsidesætter de grundlæggende krav i loven om digitale markeder," siger en talsmand for Spotify.
Anklagen mod Apple er den første fra EU-Kommissionen i henhold til dens skelsættende Digital Markets Act (DMA), som søger at tøjle tech-giganternes magt.
Overtrædelser af DMA kan resultere i en bøde på helt op til 10 procent af en virksomheds globale årlige omsætning.